|    | 
     
      
        Takaisin/Back 
 
      Benares - ruumiita nuotiossa ja Gangesissa 
      Benares - maailman vanhin toimiva kaupunki, sanovat matkaoppaat. 
        Benares - hindujen pyhin kaupunki. 
         
         Oikeastaan se ei ole Benares vaan Varanasi, sillä 
        Intiassa englantilaisperäisiä nimiä muutetaan kiivasta 
        tahtia alkuperäiseen asuun. 
        Joka tapauksessa kaupungilla on tuhansia vuosia takanaan ja aina vain 
        "äiti Ganga", Ganges-virta soljuu Himalajalta kohti Bengalin 
        lahtea, talvella rauhallisesti, sadeaikaan varsin vuolaasti. Vedenpinnan 
        korkeuserot kaupungin kohdalla ovat 12 metriä. 
         
        Kokemukseni kaupungista ovat hyvin ristiriitaiset. Ensimmäisellä 
        käynnillä virran ja sen palvojien pyhyys jotenkin kosketti, 
        samoin ikuiset tulet, joissa ihmisten "tomumajoja" poltetaan 
        jatkuvalla syötöllä. Seuraavalla käynnillä vuosikymmen 
        myöhemmin saasteet, mahdoton liikenne, tungos ja kaupallisuus iskivät 
        vastaan. Ehkä sinne pitäisi osua turistikauden ulkopuolella. 
         
        Hartaan hindun elämälle arvokkain päätös on kuolla 
        Varanasissa, tulla poltetuksi ja ripotelluksi Gangesiin. Se vapauttaa 
        jatkuvasta kiertokulusta. Rannan kiviportailla auringon noustessa pyhiinvaeltajat 
        ja paikalliset ihmiset kylpevät, "puhdistautuvat" määrätyn 
        riitin mukaan kuten tuhansia vuosia on tehty. Siellä palaa muutamassa 
        paikassa nuotioita, joissa poltetaan kuolleiden ruumiita. Niin on tehty 
        ikimuistoisista ajoista ja niin tullaan tekemään. Kyseessä 
        on mitä luonnollisin tapa palata luonnon kiertokulkuun. Muunlaista 
        tapaa näin väkirikkaassa yhteiskunnassa olisi vaikea kuvitella. 
        Vain harvalukuisilla kristityillä seurakunnilla on hautausmaita. 
        Ne näyttävät varaavan aivan turhaan arvokasta viljelysmaata. 
         
        Ruumiit poltetaan latomalla ensin harvakseltaan halkoja pohjalle jopa 
        puolen metrin pino. Niiden päälle sijoitetaan paareilla kaupungin 
        läpi kannettu, juhlapuettu vainaja. Sen päälle ladotaan 
        lisää halkoja ja vanhin poika (tai muu sukulainen), pää 
        paljaaksi ajeltuna sytyttää nuotion ruohotupolla, johon on ostettu 
        ikuinen tuli siitä huolehtivalta tulenhaltijalta (joka luonnollisesti 
        on hyvin rikas, kuten halkokauppiaatkin). Sukulaiset kyykkivät nuotion 
        ääressä tunnin, pari, välillä tulta kohennellen. 
        Vainajia ei varsinaisesti surra, ellei kysymyksessä ole lapsi. Lehmät 
        ja koirat kiertelevät joukossa, ja turistikin mahtuu katsomaan, miten 
        ihminen kuplii, kypsyy ja häviää tuhkaksi. Vain valokuvaus 
        on luonnollisesti kielletty. Yhteydestään irrotettuna tällaiset 
        kuvat olisivat irvokkaita, vaikka tapahtuma sinänsä on mitä 
        luonnollisin, jos siihen rauhassa syventyy.  
         
        Nyt seuraa tarinan yököttävin osa. Pyhät miehet ja 
        köyhät, joilla ei ole varaa halkoihin, eikä ikuiseen tuleen, 
        jätetään polttamatta. Sen sijaan heidät sidotaan paketiksi, 
        kiviä vyötäisille, soudetaan keskelle virtaa ja kipataan 
        jokeen. Ruumis vajoaa pohjaan, mutta jonkin ajan kuluttua se turpoaa ja 
        köydet irtoavat. 
         
        Päivällä lähdimme venemiesten houkuttelemina soutelemaan 
        virralle. Moottoriveneet ja -alukset ovat - luojalle kiitos - kiellettyjä 
        Gangesilla. Näimme jokeen laskevan avoviemäreitä, pyykkäreiden 
        armeijan rantavedessä, lehmiä peseytymässä ja eläinten 
        luurankoja matalassa vedessä.Tässä pyhässä virrassa 
        uskovaiset kastautuvat, pesevät suunsa ja ottavat ruukullisen pyhää 
        vettä kotiinkin mukaansa. 
         
        Vähän matkan päässä ylävirralla ajelehti 
        jokin "esine" ja varis istui sen päällä. Kysyin 
        venemieheltä, mikä se oli, mutta hän vain kierteli, sekä 
        kysymystä että kelluvaa. Kun lopulta tiedusteli uudestaan riittävän 
        tiukasti, hän kertoi hautaustavoista, vei meidät lähelle, 
        hätisteli variksen pois ja totesi sen olevan puoliksi syöty 
        pyhä mies. Vähän aikaa soudeltuamme vastaan tuli uusi mytty. 
        Vaatteiden väristä hän tunnisti tämän köyhäksi. 
         
         
        Asiantuntijat väittävät, että milloinkaan rutto ei 
        ole levinnyt virran mukana. Kulkutaudit tulevat aina vastavirtaan rannikolta 
        ja Kalkutasta sisämaahan päin. Niinhän se tietenkin on. 
        Himalajalta tuleva vesi on pyhää - ja puhdasta. 
           
       / kuvasivulle 
      Pyhäksi mieheksi 
         
        Intiassa näkee jopa suurkaupunkien vilinässä 
        vain tuhkaan pukeutuneita, korostan: VAIN tuhkaan 
        pukeutuneita pyhiä miehiä. 
         
        He elävät almuilla ja opetuslasten elättäminä.Usein 
        heitä näkee pyhiinvaellusreiteillä tai sitten he eristäytyvät 
        vuoriston luoliin tai erämaihin. Joskus heidän asuunsa kuuluu 
        lannevaate ja turbaani. Toisenlaista pyhyyttä edustavat oransseihin 
        kaapuihin pukeutuneet vaeltelevat buddhalaismunkit. 
         
        Pyhyyden astetta en ole onnistunut luotettavasti selvittämään, 
        niin paljon en hallitse paikallisia kieliä. Jotkut heistä näyttävät 
        uskovan vilpittömästi kaikesta luopumiseen ja huokuvat sisäistä 
        rauhaa. Toisenlaisiakin esimerkkejä on. Kukin valitkoon itse gurunsa, 
        jos sellaista tarvitsee. 
         
        Miten sitten pyhäksi mieheksi (he ovat aina miehiä) tullaan? 
        Koulua ei ole. Ilmeisesti riittää, että päättää 
        itse niin, toteuttaa päätöksensä ja lähtee vaeltamaan 
        tuhkaan pukeutuneena. Alalla on myös mestari-oppipoika suhteita. 
         
         
        Varanasissa rannalla eleli iso teltallinen nuoria, iloisia miehiä, 
        jotka tarvittaessa ryömivät teltastaan tuhkakasan kautta ja 
        alkoivat kerätä pyhiinvaeltajilta almuja. Aamun työrupeaman 
        jälkeen he ottivat venekyydin vastarannalle, jossa he iloitsivat 
        suureen ääneen. Venemiehet kertoivat ruohon poltosta ja juopottelusta. 
        He myös väittivät joukkion varastelevan ja käyttäytyvän 
        moraalittomasti. 
         
        Olisikohan vain kateellisten panettelua? Kuulopuhetta se joka tapauksessa 
        on. Toisaalta: juhlintaa olen itse ollut todistamassa. Kukin tulkoon uskollaan 
        autuaaksi, jos se nyt sitten on päämäärä. 
      |... 
        | 
        etusivu 
        | kartta |  jutut | matkaohjeet 
        | kyselypalsta | video 
         | DV |  
         |