....
|
DV-uutisarkisto tammi- helmikuu 2002 ikäjärjestyksessä, nuorimmat ylinnä |
|
© kunto hirvikoski |
|
||
02.02.02.
Editointityylejä 1. |
Digivideosivuston
keskustelu keskittyy paljon laitteiden ja yksityiskohtien ympärille,
joten päätin hieman pohtia perusteita. On lukuisia mahdollisia
tapoja tehdä videoita ja kaikki ne ovat oikeita, jos ne sopivat tekijälleen
ja johtavat tuloksiin. Näiden sivujen käyttäjien tarpeet
ja tavoitteet ovat hyvin erilaisia. Voidaan kuvata koti- ja lomavideoita
tai joillakin tavoitteena on TV- tai jopa elokuvalevitykseen sopiva tuote.
Nettiin tekevät myös monet. Toiset kuvailevat omaksi ilokseen
toiset hankkivat sillä leipänsä.
Aloitan kuitenkin muutamien erilaisten lähestymistapojen esittelyllä. Ehkä niistä voi oppia jotakin. Omaa tekotapaasi voi tarvittaessa muuttaa hieman ja ottaa parhaita paloja sieltä täältä. Numerointi on täysin sattumanvarainen, mutta on helpompi viitatata tyyliin, kun sillä on numero. 1) Kameralla kuvatessa editointi Tämä on edelleen käytössä kotikuvaajilla, monissa oppilaitoksissa ja kursseilla, kun kunnollista editointilaitteistoa ei ole. Kamera käynnistetään kun kiinnostava tapahtuma alkaa ja pysäytetään kun sitä on riittävästi nauhalla. Sitten siirrytään seuraavaan kohteeseen. Starttien ja lopetusten on oltava täsmällisiä eikä kovin monia uusintaottoja voi tehdä. Kuvien loppu ja seuraavan alku pitäisi valita toisiinsa sopiviksi. Jos suunnittelua on päässyt tekemään ja tapahtumia voi hieman järjestellä, tällä tavalla voi saada aivan mainion videon. Ongelmana on, että kuvauskohteiden pitäisi olla käytettävissä oikeassa aikajärjestyksessä. Teko on siis lineaarista. Alku- ja lopputekstien teko voi myös olla ongelmallista, ellei ole suunnitellut oikein hyvin. Otosten väliin jää helposti löysiä saumoja, jotka olisi hyvä siistiä jälkikäteen. Taustamusiikit, tehosteet ja mahdollinen selostusääni on toki mahdollista saada paikalleen näinkin, mutta paljon helpommin se käy jälkikäteen editoiden. Tämä on selkeä tapa tehdä videota ja yhdistettynä pieneen jälkieditointiin tulokset voivat olla kotikuvaajalle aivan riittäviä. 2) Kuvataan kaikki mikä liikkuu TV2:ssa oli taannoin musiikkitoimittaja, jonka työtyyliä kutsuttiin TTTT. Neljä teetä tarkoitti "Turhaa tavaraa teipit täyteen". Jostakin festivaalilta saattoi olla 16 tuntia materiaalia puolen tunnin ohjelmaan. Tämän tyylin käyttäjiä näkee usein matkoilla ja juhlatilaisuuksissa. Kuvaustyyliin kuuluu runsas zoomailu ja kameran kääntely sinne tänne. Editointi aloitetaan etsimällä sukulaisille ja tuttaville nauhapinosta parhaita paloja tai näytetään ne kaikki. Selostus tai selitykset tulevat "livenä" esitystilanteessa. Parhaat kuvat ovat ne jotka epäonnistuivat ja tärkeimmät tapahtumat ne, jotka tapahtuvat juuri kuvan ulkopuolella. Leikkaus tapahtuu kasetteja vaihtamalla tai kelaamalla. 3) Dokumenttityyli Tähän tyyliin kuuluu kerätä vuosikausia materiaalia tietämättä aluksi edes mitä siitä tulee. Dokumentin tekijä pysyttäytyy sivussa eikä vaikuta asioiden kulkuun. Vähitellen aihe alkaa rajautua ja editointivaiheessa se löytyy kaiken materiaalipaljouden keskeltä - jos löytyy. Nykyaikana tapahtumien sivusta seuraaminen on jäänyt vähemmälle ja dokumenttikin suunnitellaan ja toteutetaan aikataulun mukaan. Ellei todellisuus taivu tekijän mieleiseksi, asiaa voidaan auttaa näyttelemällä ja järjestämällä tapahtumia. Pahimmillaan dokumentiksi kutsutaan sarjaa puhuvia päitä, jossa ihmiset lausuvat heidän suuhunsa laitettuja mielipiteitä jostakin julkkiksesta. 4) Suunnitelmallinen kuvaus ja sen mukainen leikkaus Tätä opetetaan alan oppilaitoksissa ja monessa tuotannossa se on ainut tapa selvitä kunnialla kohtuullisessa ajassa. Kuvat suunnitellaan niin että ne istuvat toisiinsa ja tarina etenee joustavasti. Kaiken voi etukäteen vaikka piirtää paperille. Menetelmä on parhaimmillaan kun asioita voidaan harjoitella ja toistaa tarvittaessa kunnes oikea lopputulos on saavutettu. Tämä tapa edellyttää hyvää välineiden hallintaa, ehkä valaisu- ja ajolaitteita, jotta vaativammatkin suunnitelmat voi toteuttaa. Leikkaustyö on yksitoikkoista, ellei vähän pääse improvisoimaan ja kokeilemaan. Sitä varten tarvitaan lisää kuvia eri kulmista ja eri kokoisena. Jos tapahtuma ei ole tekijöiden hallinnassa ei metodia voi soveltaa kuin osittain. Välillä on varauduttava yllätyksiin, mutta niiden jälkeen pyrittävä takaisin suunnitelmaan. 5) Tapahtuman monipuolinen kuvaus ja leikkaus Usein videota tehdään jostakin tapahtumasta kuten häistä, synttäreistä, bändin esiintymisestä jne. Silloinkin mahdollisimman hyvä suunnitelma ja ennakkoon valmistautuminen auttaa asiaa. Jos tilaisuus ei ole itse järjestetty, sen ohjelmasta pitää ottaa selvää, ettei tule yllätyksiä. Jos tapahtumasta pitää saada pitkä yhtenäinen taltiointi, kannattaa ehkä ajatella toisen kameran tai jopa toisen kuvaajan hankkimista. Konsertin taltioinnissa useammallekin olisi hommaa. Silloin myös äänen hyvä talteen saaminen on erityisen tärkeää. Saliäänimiksaajan kanssa yhteistyö on sovittava etukäteen ihan kaapelien liittimiä ja impedansseja myöten, mieluummin kokeiltava käytännössä. Muuten se tärkeä väliplugi puuttuu tai ääni on säröllä. Yleensä voi etukäteen päättää, milloin tapahtuman seuraamisen voi keskeyttää ja ottaa leikkausta varten lähikuvia paikalla olevista ja siihen liittyvästä toiminnasta. Ellei näitä ole, leikatessa mahdollisuudet ovat varsin vähäiset. |
|||
02.02.02. | Mielenkiintoisia päiväyksiä. Heräsin yöllä ja katsoin kelloradion digitaalista näyttöä. Siinä oli 02 02 02 02 02. Hieroin silmiäni jonkin aikaa kunnes tajusin sen näyttävän aivan oikein eikä seonneen. |
|||
18.1.2002
Tytöillekin kamera käteen! |
Olen viettänyt mielenkiintoisen viikon koulussa, ala-asteella. Pikkukakkoseen tehdään uutta "tietokilpailu"-sarjaa, jonka katsojat näkevät vasta maaliskuun lopulla. Siihen kuuluu kolmasluokkalaisten, siis yhdeksänvuotiaiden joukkueiden ja heitä kannustavien luokkien esittelyvideot. Olemme kierrelleet kouluja viemässä heille DV-kameran ja hieman avustamassa videon kuvauksessa. Homma on hektistä. Enintään tunti aikaa yhdelle luokalle. Siinä ajassa heille esitellään kamera, kuvaustapa, mitä videolla tarvitaan ja sitten lapset kuvaavat videon. Kaikki koulutunnin aikana. Nykyajan lapset suhtautuvat hämmästyttävän mutkattomasti kameraan ja videon tekoon. Kun kysytään vapaaehtoisia, yleensä yli puolet luokasta viittaa. Kun alkuun on päästy, loputkin haluavat osallistua ja kuvaajaksi on jonoa, innokasta jonoa. Monella on kotona kamera, osa on saanut kuvatakin. Sukupuoliroolit näkyvät suhtautumisessa. Aluksi pojat ovat innokkaampia ja usein kuulee kommentin: "Meidän ISÄLLÄ on kamera". Kun kameran antaa tytön käteen, kuvaa syntyy siinä kuin pojiltakin. Tämän jälkeen kaikki tytöt haluavat vuorollaan kuvata. Valitettavasti tunnin aikana ei ehdi, kun samalla on saatava muutama minuutti TV:ssä esitettävää videotakin nauhalle. Siis isukit: antakaa tyttärellenne kamera käteen ja hieman rohkaisua. Ei kuvaus ole mitenkään miesten yksinoikeus. |
|||
|
||||
Joulukuu 2001 | Päät tukossa juttu jatkuu... | |||
Marraskuu 2001 | Päät tukossa - mitä nauhatehtailijat sanovat? | |||
Lokakuu 2001 | Dokumentteja nykyajasta; jonkun nekin on tehtävä Laadukas hidastus tehdään tasaluvuin DVD-kamera ihmeteltävänä |
|||
Syyskuu 2001 | Päät tukossa, puhdistusta kaivataan Tasku-kovalevy FireWireen Näiden uutisten 4-vuotispäivä |
|||
Elokuu 2001 | Hämmentäviä uusia kameramalleja: MV, 1/4 tuuman kenno ja muita kummallisuuksia Lacie FireWire-kovalevy käyttötestissä Pieniä UV-suotimia saatavissa vihdoinkin |
|||
Heinäkuu 2001 | Canon XL1s julkistettiin | |||
Kesäkuu 2001 | DIGIVIDEO.ORG starttasi CNN siirtyy uutishankinnassaan osaksi DV-formaattiin ja Powerbookilla editointiin. |
|||
Toukokuu 2001 | Sisältöä mm. Rakenna sadesuoja kamerallesi, iBook uusiutui, Säilyykö CD-R? |
|||
Huhtikuu 2001 | mm. Varokaa Litium-akkuja Vappuvihjeitä ja aprillijuttuja |
|||
Maaliskuu 2001 |
Mikro- ja makrolisäkkeitä videokameroihin lähikuvausta varten Telejatkeitakin on saatavissa |
|||
Aiheita mm. |
iMoviesta useita juttuja, iMac FlowerPower Kuvausvinkkejä, trikkien tekoa ym ym.
|
|||
Aiheita mm. |
Valota talvikuvat
oikein Kokemuksia FireWire kovalevystä Löysää puhetta DV-koodekeista Applen uusi kannettava on laajakuvainen ja editointivalmis Juttu valkobalanssista |
|||
|
||||
|
email: kunto@iki.fi | etusivu | DV-uutiset | DV-sivusto|
|