|
Takaisin/Back
Benares - ruumiita nuotiossa ja Gangesissa
Benares - maailman vanhin toimiva kaupunki, sanovat matkaoppaat.
Benares - hindujen pyhin kaupunki.
Oikeastaan se ei ole Benares vaan Varanasi, sillä
Intiassa englantilaisperäisiä nimiä muutetaan kiivasta
tahtia alkuperäiseen asuun.
Joka tapauksessa kaupungilla on tuhansia vuosia takanaan ja aina vain
"äiti Ganga", Ganges-virta soljuu Himalajalta kohti Bengalin
lahtea, talvella rauhallisesti, sadeaikaan varsin vuolaasti. Vedenpinnan
korkeuserot kaupungin kohdalla ovat 12 metriä.
Kokemukseni kaupungista ovat hyvin ristiriitaiset. Ensimmäisellä
käynnillä virran ja sen palvojien pyhyys jotenkin kosketti,
samoin ikuiset tulet, joissa ihmisten "tomumajoja" poltetaan
jatkuvalla syötöllä. Seuraavalla käynnillä vuosikymmen
myöhemmin saasteet, mahdoton liikenne, tungos ja kaupallisuus iskivät
vastaan. Ehkä sinne pitäisi osua turistikauden ulkopuolella.
Hartaan hindun elämälle arvokkain päätös on kuolla
Varanasissa, tulla poltetuksi ja ripotelluksi Gangesiin. Se vapauttaa
jatkuvasta kiertokulusta. Rannan kiviportailla auringon noustessa pyhiinvaeltajat
ja paikalliset ihmiset kylpevät, "puhdistautuvat" määrätyn
riitin mukaan kuten tuhansia vuosia on tehty. Siellä palaa muutamassa
paikassa nuotioita, joissa poltetaan kuolleiden ruumiita. Niin on tehty
ikimuistoisista ajoista ja niin tullaan tekemään. Kyseessä
on mitä luonnollisin tapa palata luonnon kiertokulkuun. Muunlaista
tapaa näin väkirikkaassa yhteiskunnassa olisi vaikea kuvitella.
Vain harvalukuisilla kristityillä seurakunnilla on hautausmaita.
Ne näyttävät varaavan aivan turhaan arvokasta viljelysmaata.
Ruumiit poltetaan latomalla ensin harvakseltaan halkoja pohjalle jopa
puolen metrin pino. Niiden päälle sijoitetaan paareilla kaupungin
läpi kannettu, juhlapuettu vainaja. Sen päälle ladotaan
lisää halkoja ja vanhin poika (tai muu sukulainen), pää
paljaaksi ajeltuna sytyttää nuotion ruohotupolla, johon on ostettu
ikuinen tuli siitä huolehtivalta tulenhaltijalta (joka luonnollisesti
on hyvin rikas, kuten halkokauppiaatkin). Sukulaiset kyykkivät nuotion
ääressä tunnin, pari, välillä tulta kohennellen.
Vainajia ei varsinaisesti surra, ellei kysymyksessä ole lapsi. Lehmät
ja koirat kiertelevät joukossa, ja turistikin mahtuu katsomaan, miten
ihminen kuplii, kypsyy ja häviää tuhkaksi. Vain valokuvaus
on luonnollisesti kielletty. Yhteydestään irrotettuna tällaiset
kuvat olisivat irvokkaita, vaikka tapahtuma sinänsä on mitä
luonnollisin, jos siihen rauhassa syventyy.
Nyt seuraa tarinan yököttävin osa. Pyhät miehet ja
köyhät, joilla ei ole varaa halkoihin, eikä ikuiseen tuleen,
jätetään polttamatta. Sen sijaan heidät sidotaan paketiksi,
kiviä vyötäisille, soudetaan keskelle virtaa ja kipataan
jokeen. Ruumis vajoaa pohjaan, mutta jonkin ajan kuluttua se turpoaa ja
köydet irtoavat.
Päivällä lähdimme venemiesten houkuttelemina soutelemaan
virralle. Moottoriveneet ja -alukset ovat - luojalle kiitos - kiellettyjä
Gangesilla. Näimme jokeen laskevan avoviemäreitä, pyykkäreiden
armeijan rantavedessä, lehmiä peseytymässä ja eläinten
luurankoja matalassa vedessä.Tässä pyhässä virrassa
uskovaiset kastautuvat, pesevät suunsa ja ottavat ruukullisen pyhää
vettä kotiinkin mukaansa.
Vähän matkan päässä ylävirralla ajelehti
jokin "esine" ja varis istui sen päällä. Kysyin
venemieheltä, mikä se oli, mutta hän vain kierteli, sekä
kysymystä että kelluvaa. Kun lopulta tiedusteli uudestaan riittävän
tiukasti, hän kertoi hautaustavoista, vei meidät lähelle,
hätisteli variksen pois ja totesi sen olevan puoliksi syöty
pyhä mies. Vähän aikaa soudeltuamme vastaan tuli uusi mytty.
Vaatteiden väristä hän tunnisti tämän köyhäksi.
Asiantuntijat väittävät, että milloinkaan rutto ei
ole levinnyt virran mukana. Kulkutaudit tulevat aina vastavirtaan rannikolta
ja Kalkutasta sisämaahan päin. Niinhän se tietenkin on.
Himalajalta tuleva vesi on pyhää - ja puhdasta.
/ kuvasivulle
Pyhäksi mieheksi
Intiassa näkee jopa suurkaupunkien vilinässä
vain tuhkaan pukeutuneita, korostan: VAIN tuhkaan
pukeutuneita pyhiä miehiä.
He elävät almuilla ja opetuslasten elättäminä.Usein
heitä näkee pyhiinvaellusreiteillä tai sitten he eristäytyvät
vuoriston luoliin tai erämaihin. Joskus heidän asuunsa kuuluu
lannevaate ja turbaani. Toisenlaista pyhyyttä edustavat oransseihin
kaapuihin pukeutuneet vaeltelevat buddhalaismunkit.
Pyhyyden astetta en ole onnistunut luotettavasti selvittämään,
niin paljon en hallitse paikallisia kieliä. Jotkut heistä näyttävät
uskovan vilpittömästi kaikesta luopumiseen ja huokuvat sisäistä
rauhaa. Toisenlaisiakin esimerkkejä on. Kukin valitkoon itse gurunsa,
jos sellaista tarvitsee.
Miten sitten pyhäksi mieheksi (he ovat aina miehiä) tullaan?
Koulua ei ole. Ilmeisesti riittää, että päättää
itse niin, toteuttaa päätöksensä ja lähtee vaeltamaan
tuhkaan pukeutuneena. Alalla on myös mestari-oppipoika suhteita.
Varanasissa rannalla eleli iso teltallinen nuoria, iloisia miehiä,
jotka tarvittaessa ryömivät teltastaan tuhkakasan kautta ja
alkoivat kerätä pyhiinvaeltajilta almuja. Aamun työrupeaman
jälkeen he ottivat venekyydin vastarannalle, jossa he iloitsivat
suureen ääneen. Venemiehet kertoivat ruohon poltosta ja juopottelusta.
He myös väittivät joukkion varastelevan ja käyttäytyvän
moraalittomasti.
Olisikohan vain kateellisten panettelua? Kuulopuhetta se joka tapauksessa
on. Toisaalta: juhlintaa olen itse ollut todistamassa. Kukin tulkoon uskollaan
autuaaksi, jos se nyt sitten on päämäärä.
|...
|
etusivu
| kartta | jutut | matkaohjeet
| kyselypalsta | video
| DV |
|