|
Kysymyksiä Intiaan matkustamisesta (&
vastauksia myös) |
|
|
Q: |
Miten saada majoitus järjestymään,
ja onko se ylipäänsä ongelma etukäteen? Internetistä
tuntuu löytyvän vain kalliita hotelleja.
.
.
|
A: |
Majoitus huolettaa useimpia omatoimiselle
matkalle lähtijöitä, mutta aivan turhaan. Olen monet kerrat
ollut matkassa siten, että en ole varannut mitään tai vain
ensimmäiseksi yöksi. Hyvin on tultu toimeen. Yleisesti ottaen
hotellihuoneita on riittävästi. Nytkin kolmen kuukauden aikana
sattui vain pari kertaa, että vapaata hotellihuonetta ei heti löytynyt,
ja molemmissa syy oli jokin festivaali kaupungissa. Silloin on tyydyttävä
kalliimpaan tai huonompaan. Riksakuski kyllä suorittaa haun mielellään.
Edellisenä päivänä
voi soitella seuraavalle paikkakunnalle, mutta kaikki eivät edes
ota varauksia tai puhelinnumerot ovat muuttuneet sitten Lonely Planetin
ilmestymisen. Silloin voi hankkiutua aamupäivällä paikkakunnalle
ennenkuin hotellit täyttyvät. Kalliimmat hotellit löytyvät
todella netistä, ja niitä on helppo varata Suomesta, mutta ensimmäisen
yön jälkeen niistä voi myös muuttaa pois.
|
Q: |
Olen jostain lukenut, että
bambumajan fanilla ja suihkulla saapi noin 70 fim viikkohintaan?
Eihän nuo hotellitkaan kait aivan kauheita veloita verrattuna Suomen
hintoihin, mutta toisaalta haluaisi säästää nekin
markat mahdolliseen muuhun touhuun.
|
A: |
Minä asuin viime matkalla melko hyvin.
Suihku, puhtaus ja näköalat ikkunasta olivat perusvaatimuksia,
mutta ilmastointia en huoli. Niissä palelee. Tuuletin katossa ja
avattavat ikkunat riittävät. Maksoin paikkakunnasta riippuen
40 - 500 rupiaa yöltä. Pari kertaa maksoin toista tonnia, kun
muuta hyvätasoista ei ollut vapaana. Keskimäärin 250 rs,
siis 30 mk yöltä käy hotellibudjetiksi, mutta jos lasket
500 rupiaa, ei juuri koskaan tarvitse tinkiä mistään. Miljoonakaupungeissa
saat maksaa enemmän. Huoneen hinta ei paljoa muutu siitä, montako
siinä asuu. Jos asuu pitkään samassa paikassa saa huomattavia
alennuksia. Suosittelen kuitenkin yhden yön koeasumista
ennen kuin teet pitkän vuokrasopimuksen, joka edellyttää
etukäteismaksua. Todella halpoja mahdollisuuksia on, kuten viittasit
bambumajaan ja tuo viiden markan (40 rs) hotellikin oli aivan loistava,
mutta pienellä paikkakunnalla.
|
Q: |
Mikä
on reaalinen budjetti Intian matkaa ajatellen? |
A: |
Pikabudjetin laadintaan voisi auttaa seuraava
yleistys: Huomasin hintojen olevan paljolti samoja kuin Suomessa. Se koskee
hotelleja, takseja, ruokaa, vaatteita jne. Rupian arvo vain on 1/8 markasta.
Kaiken voi siis jakaa kahdeksalla.
Hotellikustannuksista oli jo edellä
puhe. Ravintolaruokaan saa menemään muutaman sata rupiaa päivässä
(200-400rs/henk.), mutta säästömahdollisuudet ovat valtavat
jos syö kansan paikoissa. Niiden hintataso on alle neljännes
turistipaikoista. Kun vatsa on tottunut (kannattaa ottaa maitohappobakteereja
mukaan) voi katuvarren pikaruokaloissa herkutella edullisesti. Maittavasta
ja runsaasta jouluateriasta maksoin 2 markkaa. Ruokaa ei siis kannata
itse tehdä, eikä pyykkiä pestä. Se maksaa 50 penniä
vaatekappaleelta pestynä ja prässättynä.
Tästä voinet jo jonkinmoisen
budjetin tehdä. Muutama Suomen tuhatlappunen kyllä riittää
kuukaudeksi oikein hyvin ja yhdelläkin pystyisi elämään.
Matkusteluun, riksalla ajoon yms. voi varata muutaman satasen rupioita
päivässä. Bussit ja junat ovat lähes ilmaisia.
|
Q: |
Minne pääsee järkevillä
hinnoilla lentämään, jos kohteena on Goa tai lounaisrannikko?
|
A: |
Suomesta ei ainakaan nyt tehdä Goaan
tai Etelä-Intaan pitkiä seuramatkoja. Viikon ja parin matkoja
Goalle näkyy joskus. Tiettävästi ruotsalaiset matkatoimistot
tekevät matkoja sekä Goaan että Kovalamiin (Trivandrumiin).
En vain tiedä mitkä, enkä voiko niiltä saada pitkiä
matkoja. Ne nimittäin ovat monesti halvin tapa päästä
perille, vaikka ei varattua hotellia sitten käyttäisikään.
Mumbai (Bombay) on lähin vilkas lentokohde.
Siitä pääsee sisäisillä lennoilla noin sadalla
dollarilla eteenpäin lähes minne tahansa. Suomessa myydään
yleensä vain kalliimpia executive-lippuja, mutta ellei halua odotella
Mumbaissa, on jotakin varattava, mutta vain meno. Paikallisia lentoyhtiöitä
on monta ja lippuja kyllä löytyy, mutta ei aina samaksi päiväksi.
Myös junalla ja bussilla pääsee etelän suuntaan, mutta
junat vaativat jopa viikkoja etukäteen varauksen (voi varata Suomesta)
ja 20 tunnin bussimatka voi tuntua rasittavalta ajatukselta heti lennon
päälle.
Minä matkustin KLM:n lennolla, kun se oli edullisin, 4400:- (11/-98)
Mumbaihin. Aiemmin edullisimpia ovat olleet Air France ja Air Lanka, hyviä
nekin. Aeroflotilla lentää kolmella tonnilla, ja eräs työkaveri
käytti sitä joulun tienoissa kun muuta halpaa ei ollut tarjolla.
Mukavuus ei aivan vastaa länsimaisia ja turvallisuudestakin on omat
epäilynsä. Lisäksi siihen tuli yöpyminen Moskovassa
lentoyhtiön laskuun. Perille päästiin silläkin tavalla
ja myös takaisin. Netissä on matkapörssi, josta näkee
kulloinkin edullisimmat lennot. Ne kannattaa varata ainakin kuukausi ennen
matkaa. Halvoissa lennoissa on erikoisehtoja keston ja muutosoikeuden
suhteen.
|
Q: |
Mitä pitäisi ehdottomasti
ottaa mukaan matkalle, mikä on turhaa?
.
|
A: |
Korvatulpat ja pieni taskulamppu ovat
hyödyllisiä, samoin riippulukot, jos asutte halvasti. Linkkuveitsi
tai muu yleistyökalu saattaa olla tarpeen. Jossakin voi vessapaperi
olla arvossaan. Pieni muistivihko on ainakin minulle tärkeä
väline. Keralassa lapset kysyvät koko ajan kyniä, joten
niitä voi ottaa reilusti mukaan. Suomalaiset postikortit tai kuvakalenterit
ovat näppäriä maamme esittelyyn ja tuliaisiksi. Vaatteita
ei juuri kannata ottaa. Perillä saat ilmastoon sopivammat halvemmalla.
. .
|
Q: |
Kysyisin
junamatkojen varaamisesta. Olemme matkaamassa viiden hengen ryhmällä
(tai oikeastaan meitä on viisi noin viiden hengen ryhmää
eli 25 opiskelijaa) vuoden vaihteessa kuukaudeksi Intiaan. Olemme tässä
hämmästelleet, kannattaako junaliput varata jo etukäteen
Suomesta, vai vasta paikan päältä Delhistä. Intia-keskus
ei kuulemma suostu varaamaan yksittäisiä lippuja, vaan ainoastaan
Indrailpasseja. . .
|
A: |
Tämä on niin monipolvinen kysymys,
etten lähde antamaan neuvoja. Lonely Planetin oppaassa on melko perusteellinen
selvitys varausjärjestelmästä, ja tilanne vaihtelee paikkakunnittain.
Passilla varaus nopeutuu, mutta se toisaalta pakottaa matkustamaan paljon,
kun kerran määräaikainen lippu on varattu.
Heitänpä soppaan vielä
aivan uuden ajatuksen: 25 henkeä vuokraa oman bussin alle ykkösluokan
junalipun hinnan ja niitä saa vaikka huomiseksi, ja hintoja voi tinkiä
paikallisista matkatoimistoista. Viisi henkeä taas matkustaa taksilla
lähes junalipun hinnalla ja pienempi ryhmä riksalla. Kuljettajat
lähtevät myös usean päivän matkoille, eikä
odottelusta tarvitse maksaa juuri mitään. Pitkillä matkoilla
juna on kuitenkin mukava, sillä ne liikkuvat yleensä öisin
ja kaupunkien välit sujuvat nukkuen.
|
Q: |
Entäpä junien luokat.
Kannattaako matkustaa halvassa kakkosluokassa vai maksaa kaksi kertaa
enemmän päästäkseen ykkösluokkaan?
|
A: |
Siinäpä kysymys. Riippuu mukavuuden
tarpeesta, budjetista ja matkan pituudesta. Kakkosluokankin paikoilla
voi aivan hyvin matkustaa, mutta niihin voi olla hankalaa saada paikkavarausta
ilman pitkää jonotusta. Turisti ja erityisesti Indrail-passin
haltija ohittaa varausjonoja monilla paikkakunnilla aivan suvereenisti.
Aina ei tarvita varausta (esim. Keralan sisäisessä liikenteessä)
ja makuupaikoissa on myös välimuotoja.
Yleispätevää vastausta
ei voi antaa, kuten ei moneen muuhunkaan Intiaa koskevaan kysymykseen.
.
|
Q: |
Tässä vaiheessa ajatuksena
on mennä ensiksi Goaan ja rauhoittua siellä muutamia viikkoja,
sitten suunnata rannikkoa pitkin alas Keralaan. Käsittääkseni
se rannikkoseutu ei ainakaan "rumemmaksi" käy etelään mentäessä?
Mitenkähän se laivaliikenne rannikon suuntaisesti toimii? Maantieliikenne
on aika hurjaa näin suomalaisittain ajateltuna. Tuli mieleen myöskin
se että jos lento on Mumbaihin, sieltähän saattaisi olla
laivareittejä etelään?
|
A: |
Ajatus laivamatkailusta
on houkutteleva, mutta ainakin nyt talvella 98-99 laivayhtiö, joka
aiemmin liikennöi Mumbaista Goaan "ei ollut vielä aloittanut
liikennettä". Etelämmäksi ei turisti-laivareittejä
ole, mutta jotkut seikkailijat löytävät rahtialuksia tai
muuta vastaavaa liikennettä. Kochi on vilkas satama kuten Mumbaikin,
ja Kochissa vierailee jatkuvasti Mumbailaisia tankkereita. Niitä näki
päivittäin. Omatoimisesti vain kyselemään, se voi hyvinkin
kannattaa. Muuten suunnitelmanne on erinomainen. Aluksi on hyvä
totutella ilmastoon ja kulttuuriin ja helpoimmin se käy jossakin lomapaikassa
meren äärellä. |
|
|
|
|