helposti muistettava ja pysyvä bookmark:

www.iki.fi/dv

DV-uutisarkisto 1.9. - 30.9. 99

ikäjärjestyksessä, nuorimmat ylinnä

       
 
 

30.9.99

 

 

720x576

vai

768x576 pixeliä

DV-kameroiden kuvakokoa minulta kysellään usein.

Vaikka se on kerrottu tuolla DV-sivuilla, tulkoon kerratuksi. Kuva kamerasta tulee 720x576 pixelin kokoisena ja miljoonilla väreillä (siis teoriassa, eihän kuvapisteitäkään ole miljoonaa). Pixelimäärä vastaa suunnilleen viimevuotisten digitaalikameroiden keskitasoa. Kuvan voi esimerkiksi QuickTimePlayerista kopioida laadukkaasti kuvankäsittelyohjelmaan kunhan videon on ensin saanut tietokoneelleen FireWire-kaapelilla.

Nyt seuraa monelle yllätys. Kuvatut pyöreät muodot ovatkin soikeita ja ihmiset ovat laihtuneet. DV-formaatti muodostuu ns. non-square pixeleistä. Katselussa kuvaa levitetään sivusuunnassa kokoon 768x576 pixeliä, mikä onkin eurooppalaisen PAL-televisionormin digitaalikuvan koko. Tätä voidaan pitää todellisena DV-kameran kuvakokona. Tuodessasi pysäytyskuvia tietokoneelle sinun pitää ottaa tämä levitys huomioon. Muuten mittasuhteet vääristyvät.

------------------------------------------------------

26.9.99

Jason Welco paljasti keskustelupalstalla työnantajansa DigitalOriginin suunnitelmia viime perjantaina:

"p.s., there will be a trial version of EditDV Unplugged for Windows available about late next week."

Jos ilmainen kokeiluohjelma videoeditointiin kiinnostaa, kannattaa pitää silmällä DO:n sivuja. Tätä ei ole ollut tarjolla aikaisemmin. Macille oli vastaava tarjous alkukesästä hetken aikaa. Sitten ohjelmasta alettiin periä pientä maksua.

-------------------------------------------------------

24.9.99

 

Varo syksyn ja talven kylmiä ja kosteita kelejä

Kosteuden tiivistyminen kuvarummulle on näiden aikojen ongelma. Pahimmassa tapauksessa nauha hitsautuu kiinni rumpuun ja molemmat ovat pilalla. Olen nähnyt tällaisen tapauksen, joten vaara on todellinen. Monissa kameroissa on jo varoitus tästä, eivätkä kaikki edes suostu käynnistymään, jos ne ovat kosteita.

Ongelma syntyy yleensä tuotaessa kylmä kamera (tai kasetti) sisään lämpimään. Sen pitäisi antaa lämmitä rauhassa. Jos kameralla on juuri kuvattu, se saattaa olla sisältä lämmin, eikä ongelmaa esiinny. Silloinkin objektiivi todennäköisesti huurtuu, eikä kuvausta voi jatkaa heti. Sumuinen aamu, lämpötila nollan kieppeissä lienee vaarallisin keli. Siihen ei tarvita välttämättä pakkasta. Auto ei ole sopiva säilytyspaikka kameralle eikä kaseteille.

-------------------------------------------------------

23.9.99

 

Canon XM1

 

 

RotoDV

Canonin uutuuskamera XM1 on saanut jo suomenkieliset esittelysivut, joilla se luvataan markkinoille marraskuussa. Katso Suomen Canonin sivuilta yksityiskohtia. Tästä monet etukäteisarvostelijat ovat jo nostaneet porun, kun muuten kuulemma täydellisestä kamerasta ei löydy äänen käsisäätöä. Muut ominaisuudet viittaavat ammattilaissuuntaan. Jos huhut pitävät paikkaansa ja hinnoittelu on amatööriluokkaa, asia on ymmärrettävissä.

DigitalOrigin toi eilen nettiin RotoDV videon maalausohjelman demoversion. Sillä ei voi tallettaa kokeiluja, mutta muuten se toimii täydellisesti. Jos Macissasi on vähintään toistasataa megaa vapaata muistia voisit kokeilla ihmeiden tekoa kotikonstein.

-------------------------------------------------------

21.9.99

 

Kasettien säilytys

DV-kasettien säilytyksestä ei kovin kummallisia ohjeita ole, mutta yleensä ne kehotetaan pitämään:

- alkuun kelattuna

- pystyasennossa

- tasaisessa lämpötilassa

- pitkässä säilytyksessä pitäisi joka vuosi kelata nauha päästä päähän.

Itse olen huomannut hyvien muistiinpanojen tarpeellisuuden. Kasettikoteloon ei paljon tekstiä mahdu, joten sisällysluettelo pitää olla jossakin muualla. Pölyn vuoksi en tunkisi lisää paperia kasettikotelon sisään ja ulkopuolelle teipatut liuskat eivät kauan kestä. Kasettien numerointi ja järjestyksessä pito vaatii myös ennen pitkää paneutumista. Onko hyviä ehdotuksia?

-------------------------------------------------------

20.9.99

 

Canon MV1

ja DV-IN

Onko sinulla Canon MV1 digitaalivideo?

Hollantilainen Roger Schuncken etsiskelee käyttäjiä selvittääkseen kameran DV-IN mahdollisuudet. Hän on keksinyt kaukosäätimestä salattuja nappuloita, joilla pääsee tutkimaan kameran muistia, ehkä myös muuttamaan sitä. Kun tehtaalta ei heru tietoa, hän yrittää kerätä sitä vertailemalla eri kameroissa olevia koodeja. Jos löytyy esim kaukoidästä ostettu MV1, jossa nauhoitus jo toimii, siitä olisi erityistä hyötyä. Sen ja eurooppalaisen mallin ero luonnollisesti kiinnostaa häntä. Roger on luvannut ilmaisen DV-in muutoksen niille, jotka auttavat häntä koodien löytämisessä.

Sonyn koodit on paljastettu jo ajat sitten, Panasonicin useimmat mallit hiljattain ja nyt siis tutkinnan alla on Canon. Siitäkin uudemmat mallit jo tunnetaan, mutta muuten erinomainen MV1 uhkasi jäädä väliinputoajaksi.

-----------------------------------------------------

19.9.99

 

Digital8 laadusta

Sonyn yksinään lanseeraaman Digital8-videon ominaisuuksia ei ole aivan loppuun asti kerrottu. On annettu ymmärtää, että se nauhoittaa samanlaista signaalia kuin DV-kamerat. Samanlainen i.Link-liitin on vahvistanut käsitystä. Saattaa kuitenkin olla että pieniä eroavaisuuksia alkaa vähitellen paljastua. Sonykin on esitteessään kertonut, että Digital8 nauhoittaa vinot pystyraidat pinoon kaksi päällekkäin 8mm:n nauhalle, kun DV:llä on 1 raita 6mm:n nauhalla. Tämä jo viittaisi n. 50% pienempiin raitoihin, joka saattaa tarkoittaa virheherkkyyttä, joka muutenkin on ollut HI8-nauhojen perussynti. HI8 kasetti on kuitenkin yli kaksi kertaa suurempi kuin miniDV.

Eilen lainaamani TRV900-sivusto on mitannut myös Digital8-kameranauhurin toistokykyä, ja pelkän nauhuriosan tarkkuus oli selvästi heikompi kuin DV-kameran. Herää epäilys, että koodaus ei olekaan täysin sama, vaan jossakin kohdin vähän pyöristetään. Kuvaustestissä Digital8 jäi kauas jälkeen DV-laadusta. Itse asiassa se oli lähempänä SuperVHS tai HI8-laatua (mitä se alunperin onkin). Digitaalisuus ja yhteensopivuus tietokone-editointiin on tietysti suuri plussa, mutta muuten ei ehkä kovin kummallista edistystä olekaan tapahtunut.

------------------------------------------------------

18.9.99

 

 

 

 

 

 

DV - VHS vertailu

Kameroiden terävyysvertailuja tehdään monella tavalla ja olen niitä itsekin tehnyt DV-kameroille. Erot ovat pieniä ja tulokset voivat jopa vaihdella eri kerroilla. Pieni lipsahdus testissä vaikuttaa paremmuusjärjestykseen. Viime aikoina olenkin tyytynyt "tosielämän testeihin", eli kuvannut kameroilla samaa maisemaa, jossa pienet yksityiskohdat paljastavat, mikä piirtää, mikä ei. Selvää kuitenkin on, että kolmikennoiset kamerat (3CCD) ovat hieman terävämpiä kuin pienimmät yksikennoiset.

Eri DV-kameroilla alkaa jo olla omia "kotisivuja", käyttäjien pitämiä sivustoja. Eilen tutkin Sony TRV900 sivustoa, ja löysin sieltä hyvän vertailun. Samaa materiaalia oli siirretty DV ja VHS-nauhalle ja sitten tutkittiin niiden toistoa.

Tämän jälkeen tuskin kukaan haluaa enää VHS-laatua.

Tässä testissä ei ole edes mukana VHS-kameran huonous, vaan pelkästään se, mitä nauha toistaa. Muitakin mielenkiintoisia ja ilmeisen hyvin toteutettuja testejä tämä sivusto tarjoaa. Mielenkiintoinen piirre paljastui kun eräät testaajat pitivät Panasonicin 3-kennoista jopa parempana kuin omaansa. Kaikki eivät kiivaile oman merkkinsä paremmuudesta, kuten usein on tapana näillä yhden merkin sivuilla.

-------------------------------------------------------

16.9.99

 

ULTRA160,

taas uusi SCSI-normi

Kovalevyralli senkun jatkuu aina vain hurjemmilla tarjouksilla. Adaptec julkisti eilen uuden SCSI-tyypin Pariisissa messuilla. Kortti on ULTRA160, ja se tarkoittaa todella maksiminopeutta 160Mt/s. Graafinen teollisuus ja suuret videoserverit mainitaan tarvitsijana.

Kortti on heti myynnissä ja hinta on $555. Huippunopeus vaatii uudentyyppisen SCSI-levyn, joita kuulemma jo on markkinoilla. Kukaan ei ole väittänyt, että lähellekään maksiminopeutta päästäisiin käytännössä. Se on teoreettinen nopeus. Kansanmalli on tulossa myöhemmin syksyllä.

Tuoreessa muistissa on vielä, miten nopeat SCSI-levyt eivät sopineetkaan DV-videolle luultavasti liiallisen nopeutensa vuoksi. Uutuudessa tiettävästi on puskuroitu myös prosessorin kanssa keskustelua. Ehkä jotakin on opittu. Silti: DV-videon kanssa emme tarvitse tällaisia nopeuksia, ellei sitten joku tee ohjelmaa, joka lukee kahta videota yhtä aikaa samalta levyltä, mixaa ne reaaliajassa ja kirjoittaa takaisin levylle. Sekin alkaisi olla mahdollista.

Näin komealta se näyttää kuvassa. Käytännössä nopeudet putoavat alle puoleen maksiminopeudesta. SCSI-sarjassa on useita erilaisia kirjainyhdistelmiä ja nopeudet alkavat 5MB/s.

-------------------------------------------------------

15.9.99

 

 

FireWire-kovalevyiltä on odotettu todellisia huippunopeuksia. Väylä ainakin antaisi siihen mahdollisuudet. Valmistajista LaCie on hieman paljastanut nykyistä kehitysvaihetta. Ensimmäiset versiot olivat pettymyksiä. Ne eivät riittäneet DV-kameroille.

Levyt rakennetaan vakio IDE-levyistä, joille laitetaan kotelo ja ohjainpiiri muuttamaan FireWire UltraAtaksi. Ensimmäiset ajurit ja ohjaimet olivat puutteellisia. Nyt on päästy jo siedettäviin nopeuksiin, noin 12Mt/s. Kokoja on tarjolla 10-36 Gigaa. Kunhan hinnat laskevat niistä voi rakentaa melkoisen arsenaalin, sillä laitteita voi ketjuttaa vaikkapa 63 peräkkäin. Kuitenkin toistaiseksi, jos koneeseesi vain mahtuu IDE-levyjä, ei ole syytä siirtyä uuteen teknologiaan, joka on vain vanha teknologia uudessa kotelossa.

-------------------------------------------------------

14.9.99

Aina ei raha merkitse kaikkea. MTV:n musiikkikanavan palkintogaalassa New Yorkissa palkittiin miljoonatuotantojen (mm. Madonna ja Ricky Martin) ohessa myös aivan kotilaitteilla tehty video. Fatboy Slimin video "Praise You" voitti kolme palkintoa, ja se on tekijöiden mukaan kuvattu DV-kameroilla ja editoitu EditDV:llä kotikoneella.

-------------------------------------------------------

13.9.99

Vaikka vielä varsin harvalla taitaa olla editointimahdollisuus, kerron silti lisää kromakeysta ja efekteistä. Perusasia on alla 12.9.

Taivas ei suinkaan leikkautunut aivan kauniisti, vaan esimerkiksi puun lehvistöön jäi sininen epämääräinen alue. Sen voi pehmentää, tai tehdä kuten minä tuossa esimerkissä: Laittaa siihen sinisävyistä kuvaa, jolloin virhe ei näy. Vaaleat sävyt paljastavat virheet herkimmin, tummaan voi hukuttaa kaikenlaista.

Kromakeytä käytetään eniten sinisissä verhoissa ihmisen takana, jolloin hänet voi siirtää mihin tahansa maisemaan tai tilaan korvaamalla sinisen uudella kuvalla.

Efektejä voi kerrostaa editointiohjelmassa, jolloin esimerkiksi useita eri sävyjä voi korvata eri kuvilla (tien maisemassa olisi voinut muuttaa joeksi). Uuden kuvan voi sijoittaa myös maskiin, jonka voi tehdä mustavalkokuvasta, kirjaimista tai kuvioista. Mahdollisuuksia on.

Jos haluat lopputuloksesta luontevan, on valaistus, polttoväli ja kuvakulma pidettävä mahdollisimman samanlaisina kaikissa osakuvissa. Jos taas haluat hätkähdyttävän efektin, vaihda mittakaavaa, kuvakulmaa, valon suuntaa, väriä ja vaikkapa kuvausnopeuttakin.

-------------------------------------------------------

12.9.99

 

 

 

 

Lisää dramatiikkaa editointiohjelmalla

Tässä eräs esimerkki siitä, mitä editointiohjelmalla voi saada aikaan. Vasemmalla pikkukuva sellaisena kuin maisema oli alkuviikolla Hatanpäällä. Alla EditDV:n käsittelyn jälkeinen maisema. Molemmat ovat siis osia videosta. Nämä efektit ovat erilaisia eri leikkausohjelmissa, mutta käytin Chromakeytä, jolla tasaisen väripinnan voi korvata toisella kuvalla. Sinitaivas oli riittävän tasainen ja kuvasin perään vastakkaisesta suunnasta pilviä aurinkoa vasten zoomaten ne selvästi suuremmiksi kuin maisema. Kokeilin myös kukkia ja veden välkettä taivaalle, mutta ne olivat liian rajuja.

Tällaisissa kuvissa tärkeätä on paitsi sävyn tasaisuus, myös kameran paikallaan pysyminen ja riittävä pituus molemmissa kuvissa. Jos toinen kuvista heiluu, ei yhdistelmästä tule miellyttävää katsottavaa.

Hyvää syksyä !

-------------------------------------------------------

10.9.99

 

Suosittelen 16-bittistä ääntä

DV-kameroilla voi äänen tallettaa yleensä kahdella valinnaisella tavalla: 32kHz (eli 12bit) tai 48kHz (16bit). 12 bittisenä voit käyttää neljää raitaa, 16 bittisenä kahta. Jos editoit videosi tietokoneella, on syytä pysyä yhdenlaisessa audiossa, muuten voi seurata murheita. Digitaaliäänen muuttaminen toiseen muotoon käy jo nykyisin, mutta silti monet ohjelmat käyttäytyvät oudosti, jos niitä sekoittaa.

Hyötyä 12-bittisestä on oikeastaan vain, jos jälkiäänität videosi kamerassasi, ilman editointiohjelmaa. Muutoin kehoittasin käyttämän 16-bittistä talletusta. Ei sen vuoksi, että laatuero olisi huomattava kameramikrofonilla, vaan pitääksesi myöhemmät murheet ja muuntotarpeet minimissä. Samalle kasetille ei ainakaan kannata ottaa molempia. Mitään ei kuitenkaan ole menetetty, jos sinulla on sekaisin 16 ja 12 bittistä. Jos murheita tulee, äänet voi muuntaa toisiksi äänenkäsittelyohjelmalla ja tuoda erikseen editointiohjelmaan. CD-ääni on 44kHz ja sitä todennäköisesti tulet liittämään videoosi. MP3 on monille osoittautunut ongelmaksi. Laatu ei riitä tai muunto ei onnistu editointiohjelmassa. Analogista ääntä voi myös tuoda tietokoneelle, mutta silloinkin on viisainta heti digitoida se samaksi kuin videosi on, siis 48kHz / 16bit.

-------------------------------------------------------

9.9.99

 

Visio 5/99

"Vaatimaton koko ei tarkoita avuttomuutta"

Maaginen päiväys ja tietokoneesi toimii edelleen.

Juuri ilmestyneessä VISIO-lehdessä 5/99 on Kari Leponiemen parin aukeaman juttu DV-kamerasta työkaluna. Siinä on sekä kuvaus- että äänitysohjeita ja kaikenlaista faktaa.

Lehden hinta on 45mk ja monelle se saattaa hyvinkin maksaa itsensä takaisin parempina videoina. Suuri osa noista tiedoista toki löytyy näiltäkin sivuilta, mutta onhan se "todempaa", kun se on oikein painettu lehteen. Sitä paitsi lehti on mukavampi selailla ainakin makuuasennossa.

Aikakoodin kohdalla jutussa on virhe. Kamerat lukevat koodin nauhalta ja jatkavat kyllä oikein, kunhan ei yritä jatkaa kuvaamattomasta kohdasta. Juuri tästä syystä kehotan "pohjaamaan" nauhat ennen kuvausta. Silloin nauhoja voi vaihdella jopa eri merkkisten kameroiden kesken.

-------------------------------------------------------

8.9.99

Stillikuvakaappari voi rikkoa com-porttisi

Hollantilaisella kyselypalstalla joku onneton kertoi hukanneensa Com-portin tietokoneestaan tuodessaan pysäytyskuvia kameratehtaan kaapelilla ja ohjelmalla tietokoneeseensa. Hän epäili kaapeliaan vialliseksi ja meni kokeilemaan kaverinsa koneella. Senkin Com-portti hävisi. Mitkään uudet asennukset eivät ole tuoneet portteja takaisin. Ehkä laite todella oli viallinen. Muita vastaavia tapauksia ei vielä ole ilmaantunut.

Tarina kuitenkin vahvisti käsitystäni, ettei ole mitään mieltä käyttää tietokoneen vanhoja, hitaita portteja videokameran kanssa, vaan Firewire on ainoa asiallinen liitäntä. Sen kautta kulkee niin elävä kuin pysäytetty kuva. Nythän yleispätevän Firewire-kortin saa jo halvemmalla kuin nuo kamerakohtaiset kuvankaapparit.

Intel on valitettavasti ilmoittanut, ettei se vieläkään tee emolevyihinsä DV-porttia. Toivottavasti muut tekevät. Applen uutuudessa niitä on 3, kaksi ulkona ja yksi sisällä odottamassa varmaan Firewire-kovalevyä.

-------------------------------------------------------

7.9.99

 

Digitaalinen filmikoulu

Tavaratalon elektroniikkaosastolta löysin esitteiden joukosta vihkosen: "Sonyn Digitaalinen Filmikoulu".

Opas osoittautui aivan asialliseksi. Se sisältää hyviä neuvoja videon suunnittelusta ja kuvaamisesta. Hakekaa omanne ennen kuin loppuvat. Niitä lienee ainakin kameroita myyvissä liikkeissä. Tämän oppaan neuvot perustuvat paljolti oletukseen, että et itse leikkaa elokuviasi, mutta digitaalivideon myötä tämä asia muuttuu nopeasti, kuten seuraavasta näet.

 

6.9.99

 

IntroDV

Editointiohjelma

aloittelijoille

 

 

 

 

 

 

...

Nyt seuraa hyviä uutisia.

"PC:n käyttäjille on tarjolla DV-leikkauksen aloituspaketti, yksinkertainen, halpa ja monipuolinen, todellinen massatuote kuluttajamarkkinoille."

Tieto on DigitalOriginin lehdistötiedotteesta. Puolueetonta tai testitietoa ei vielä ole saatavissa.

IntroDV on paketin nimi. Siihen kuuluu PCI-kortti ja Firewire-kaapeli, jolla materiaalin saa kamerasta tietokoneelle. Ohjelmistoa on videon leikkaukseen ja stillikuvien käsittelyyn sekä materiaalin muuttamiseen esim. nettikäyttöön. Tekstitys, selostus ja erilaiset kuvanvaihdot pitäisi sujua helposti.

Tarkempia yksityiskohtia ei ole, mutta jos DigitalOrigin on tehnyt samantapaisen yksinkertaistamisen kuin Mac-puolella "EditDV Unplugged", siinä voi olla vain 1 videoraita ja muutamia ääniraitoja. Se rajoittaa työskentelyä, mutta myös tekee sen helpommaksi. Pitäähän joku ero olla kalliimpaan "puoliammattilaismalliin", joka siis on EditDV.

Vaatimukset: Pentium, Win-95/98, PCI-korttipaikka, 64MB muistia ja vähintään 5MB/s nopeudella toimiva kovalevy (nykyiset isot IDE:t riittävät). Tietysti tarvitset DV- tai D8-kameran Firewire liittimellä.

Kaiken tämän on DigitalOrigin luvannut nettikauppaansa vielä syyskuun aikana hintaan $249. ... Hetkinen, sehän on alle 1500mk. Kehityksen suunta on oikea.

DO:n tuotteita on ollut Suomen markkinoilla jo parin vuoden ajan, joten eiköhän tämäkin syksyn kuluessa ilmesty kauppoihin.

--------------------------------------------

5.9.99

Kamera editorin näyttölaitteena

Editoitaessa videota tietokoneella kuva voi olla pieni ja nykivä riippuen tietokoneen tehosta. Sen saa isona reaaliaikaisena kameran kautta monitorille tai tv-vastaanottimeen ainakin joistakin editointiohjelmista.

Videon voi ohjata Firewire-kaapelia pitkin takaisin kameraan, joka muuttaa sen analogiseksi tv-kuvaksi. Kameran kyljessä olevista liittimistä kuvan ja äänen voi myös nauhoittaa muun tyyppisille nauhureille. Kalleimmissa DV-korteissa on oma "koodek", joten niihin voi suoraan liittää monitorin, eikä kameraa tarvita katseluun.

---------------------------------------------

4.9.99

 

 

 

 

 

 

Tässä viikonlopun viihteeksi pientä askartelua (jos DV-liitäntäsi on kunnossa ja siinä on IN ja OUT):

Kerron erään tavan tehdä tarkkoja leikkauksia nauhalle. Tarvitsen sitä, kun siirrän pitkiä videoita osina tietokoneelta nauhalle. Syy on levytilan puute johon auttaa pätkissä tekeminen. Nauhalle siirto toimii myös varmuuskopiona.

Videokamerat eivät aloita nauhoittamista välittömästi napin painalluksesta, eivätkä juuri edellisen nauhoituksen perään. Pieniä varmuusvaroja käytetään DV-nauhoituksessakin. Uusi pätkä nipsaisee aina vähän vanhan lopusta. VHS:llä tämä on sekunteja, mutta digitaalisena vain sekunnin osia.

Tarvitset puoli minuuttia lähikuvaa kellosta, jossa on sekuntiviisari. Sen avulla tutkitaan, miten kamerasi/nauhurisi käyttäytyy. Silmä havaitsee osoittimen liikkeessä pienenkin rytmimuutoksen helposti. Siirrä kellokuva levylle ja sieltä takaisin nauhalle. Nyt yrität jatkaa nauhoitusta täsmälleen siitä, missä sekuntiviisari juuri naksahtaa esim. 9:n päälle. Kohta on helposti löydettävissä levyltä ja merkittävissä editointiohjelman aloituspaikaksi. Nauhalta etsintä vaatii kaukosäätimen ja ruutu kerrallaan katselun (editointiohjelmasi todennäköisesti selaa nauhaa tarkemmin, joten voit käyttää sitä). Pysäytä molemmat samaan ruutuun. Kokemukseni mukaan on samantekevää onko kamera pause- vai stop-tilassa. Nyt kannattaa kirjoittaa paperille nauhan aikakoodi ja suorittaa leikkaus. Katsoessasi tulosta sekuntiosoitin hypähtää oudosti, sillä leikkauskohta ei ole täsmälleen valitsemasi. Nauhalta ruutu kerrallaan etsiessäsi näet nyt missä todellinen leikkaus tapahtui. Kamera on todennäköisesti lyhentänyt sekuntia 6-20 freimiä (1 freimi eli ruutu on 1/25s) Tämä ero on tärkeä lukusi ja sen suuruus riippuu hiukan myös kasetin kohdasta, mutta eniten kamerasta. Kokeile uudestaan vähän aikaisempaan kohtaan ja siirrä nyt nauhaa oikeasta kohdasta lähes erotuksen verran eteenpäin (edelleen kaukosäätimellä tai editointiohjelmalla ruutu kerrallaan). Nyt leikkauksen pitäisi onnistua ja kello käydä tasaisesti. Tämä ennakko sinun on jatkossa otettava halutessasi täsmällisen leikkauksen nauhalle. Parin freimin virhettä silmä ei enää havaitse eikä suurempaakaan jos sijoitat sauman viisaasti.

Tässä kuten kaikessa DV-taltioinnissa on ehjä aikakoodi tärkeä ja ellet ole pohjannut nauhaasi, kuvaa sille ainakin vähän saumakohdan yli. Valitse myös saumakohta harkiten. Sen pitäisi mielellään olla hiljaista, eikä siinä saa olla kuvaleikkausta aivan kohdalla (se voisi tuplaantua). 10 freimiä leikkauksen jälkeen on sopiva ja helposti löydettävä kohta.

------------------------------------------------

3.9.99

 

 

Tässä näet seuraavan kuvamuotosi. LaajakangasTV, 16:9 kuva on voimalla tulossa. Vuoden päästä ovat meilläkin tällaiset lähetykset menossa. Nyt vain ohjelma siellä täällä on laajakangasta. Entinen (nykyinen) muoto on 4:3. Ensimmäiset tietokonemonitorit ovat myös jo ilmestyneet tässä muodossa ja tietysti litteinä näyttöinä.

Lähes kaikki DV-kamerat pystyvät tekemään cinema- tai widescreen -muotoa. Laatuerot ovat tässä hieman suuremmat kuin normaalikuvassa, sillä talletustavat vaihtelevat. Uusimmat kamerat myös osaavat merkata videon laajakankaiseksi, vanhemmat toistavat sen mustilla reunoilla, jotka on myöhemmin poistettava lajakangasesityksessä. Vastaanottimetkin ovat erilaisia. Uudet tunnistavat automaattisesti kuvamuodon, vanhemmille se pitää kertoa kaukosäätimellä. Nyt kuitenkin keksinnöt on tehty ja yleistyminen voi alkaa.

-----------------------------------------------

2.9.99

 

Kuvataso

ja

sävyasteikko

 

 

 

 

 

Puhutaan nyt sitten vieläkin tasoista, vaikka ne eivät suorastaan uutisia ole. Uutta kuitenkin useimmille amatööreille.

Kuvataso on ammattituotannossa koko ajan tarkassa kontrollissa. Sitä varten on oma ammattikunta, kuvatarkailija. Kameroita säädetään manuaalisesti ja kaikkialla käytetään testisignaaleja, jotka takaavat materiaalin sävyjen säilymisen kuvauksesta TV-lähetykseen. Amatöörilaitteita käytetään huolettomammin, automaatin hoidossa. Lopuksi säädetään vastaanotinta, ellei tulos miellytä. DV-tuotanto jää näiden väliin, tai sitä käytetään molempiin.

Ammattilaisen sävyasteikko ulottuu 0-100% tai RGB-arvoin 0-255. DV-kameroissa noudatetaan pienempää skaalaa, RGB16-235. Tämä tarkoittaa, että musta on hieman harmaa, eikä valkoinen ole aivan puhdas. Syy on varmaan virheiden minimointi, varman päälle pelaaminen. Useimmat DV-editointiohjelmat käyttävät myös tätä skaalaa, mutta eivät kaikki. Tarkista omasi.

Kun DV-nauha viedään ammattilaisille työstettäväksi, onko siis seurauksena hieman sävytön kuva? Ei välttämättä. Ammattilaisen laitteet ovat säädettävissä. Jos sijoitat nauhasi alkuun testipalkin, joka vastaa DV-tuotettasi, tasot säädetään sen mukaan, eli mustaa lasketaan 4-6% ja harmaus vähenee. Valkoinen on ongelmallisempi, sillä kamerat eivät pysy asetetuissa rajoissa. Jos nyt valkoista tasoa nostetaan, entistä suurempi osa vaaleista sävyistä leikkautuu tasaiseksi massaksi. Ammattilaisilla on kaikenlaista kompressiota tämän varalle, mutta ei vielä DV-laitteissa.

Faktat: Länsieurooppalainen TV-järjestelmä on PAL ja tarvitsemme EBU-tyyppisen testisignaalin. Sävyskaalan määrää oma laitteistosi. Esim. Photoshopissa voi sävyasteikon mitata videosta otetuista stillikuvista. Tuosta alempaa "vanhoista" löytyy testipalkin ja digiskoopin esittely.

------------------------------------------------

1.9.99

 

 

 

 

 

 

 

G4 tulee, Firewire vakiona

Taas VAROITUS: EditDV for Windows 1.0 voi tuhota leikkaustyösi.

Digital Origin on joutunut myöntämään, että sen Macintoshissa erinomaisesti toimivan leikkausohjelman EditDV:n Windows-versiossa on vikaa. Vika ilmenee satunnaisesti, mutta vasta monien talletusten jälkeen. Se tuhoaa editointitiedostoja vähitellen ja lopulta myös oman varmuuskopionsa. (Ei tietenkään eri nimellä toiseen paikkaan talletettua, jos sellaisen on älynnyt tehdä)

Ohjelmasta on saatavissa valmistajan sivuilta uusi, korjattu versio 1.0.1. Macintosh-versio on jo 1.6 ja kakkosta odotellaan.

Apple julkaisi eilen uuden tietokonesukupolvensa, G4. Sen prosessori on Motorolan ja IBM:n suunnittelema G4, jonka kilpailija Intel on kuulemma tunnustanut 2-9 kertaa nopeammaksi kuin Pentium III. (prosessorit ovat täysin eri tyyppisiä, joten tulos riippuu testin laadusta) Nykyinen G3 on puolueettomissa testeissä todettu n. 2x nopeammaksi kuin PII. Uutuutta varten piti Yhdysvaltain senaatin muuttaa huipputeknologian vientikieltoaan, sillä G4 oli sen mukaan "supercomputer". Muutoin tätä kotitietokonetta ei olisi saanut viedä ilman senaatin lupaa minnekään.

Uutuus on markkinoilla heti ja halvin versio maksaa $1600, siis kymppitonnin pintaan. DV-liitäntä, Firewire on tietysti vakiona emolevyllä. DVD-mallit tulevat kuukauden viiveellä. Huippumallissa on jo DVD-Ram, tallettava DVD.

 

********

********************************************

 

Vanhimmat "uutiset" löytyvät täältä

 

23.8. - 30.8. 1999

 

 

 

 

 

 

 

 

Aiheina mm:

Progressive scan ja megapixelikamera Sony PC100

Ilmainen leikkausohjelma QuickTime Player

Digitaalisärö on äänelle vaarallista

Minidisk äänittäjän apuvälineeksi

Testipalkkeja ja oskilloskooppi Macille

DV-IN muunnos kameroille tehdään nykyisin tietokoneohjelmalla.

IDE kovalevy riittää editointiin.

 

 

 

| etusivu | Intia | | DV | kamera | kuvaus | editointi | stillikuvat | varoitus | DV-uutiset |