helposti muistettava ja pysyvä bookmark: |
DV-uutisarkisto
1.2 - 29.2. 2000
ikäjärjestyksessä, nuorimmat ylinnä |
||
|
|
|
|
email: dv@iki.fi |
|||
23.2.2000
Talvikuvaus, jatkuu: sisään tulo |
IntroDV, Digital Originin pikkuveli EditDV:lle on ilmestynyt myös PAL-versiona. Tieto on kansainvälisistä lähteistä. Suomessa sitä ei ole vielä näkynyt. Jenkkihinta on $250 kortti ja leikkausohjelma. Vaarallisin vaihe talvikuvauksessa on sisään tulo. Ellet anna kamerasi rauhassa lämmetä se voi vaikka vahingoittua tai kieltäytyy toimimasta. Syynä on kuvarummun metallipinnalle ja nauhalle tiivistyvä kosteus. Aluksi huurua on myös objektiivissa, eikä kuvausta voisi jatkaa senkään takia. Pahinta on kuitenkin kosteus kuvapäiden ja nauhan kosketuskohdassa. Se voi "hitsata" nauhan kiinni rumpuun ja siitä seuraa iso remontti. Useimmat uudet kamerat on jo varustettu kosteuden "haistelijalla", joka estää käynnistyksen ja tuo pisaran kuvan etsimeen varoitukseksi. Pakkasesta sisään tullessa parasta olisi antaa sekä kameran että nauhan rauhassa lämmetä pari tuntia mielellään vielä kasetti tai akku poissa kamerasta, ettei vain kukaan käynnistä sitä. Jos sinun on välttämättä kuvattava heti sisään tulon jälkeen, pidä kamera sisältä lämpimänä eli käytä sitä pakkasessa juuri ennen sisään tuloa tai kuvaa koko sisään tulo. Huurtuvaa linssiä voi pyyhkiä, etenkin jos olet ymmärtänyt laittaa suojalasin eli UV-suotimen sen eteen. Lämpimään ja pyörivään rumpuun ei kosteus ehdi pesiytyä. Sehän tiivistyy kylmille pinnoille. Kasetti voi olla vaaravyöhykkeessä, jos se on lähellä kameran ulkopintaa ja ollut kauan kylmässä. Olen nähnyt myös kameran "talvihaalareita", topattuja kuvauspusseja, jotka pitävät kameran oman lämmön tallessa ja tasaavat myös sisään tulon shokkia. Tämän palstan päivitykset keskeytyvät nyt hetkeksi. Tietokoneet on pakattava muuttoa varten ja otamme ne esiin joskus ensi viikolla. |
||
19-20.2.2000 |
Kevään kameramallistosta vuotaa vähitellen tietoja. Sonyn VX2000 mallista odotetaan pienten kolmikennoisten huippumallia. Siitä on "Japanilaisia katuhuhuja" Global DVC:n sivuilla sekä kuva, joka muistuttaa niin paljon Canonia, että voisi epäillä niiden olevan samasta tehtaasta. Global DVC toivoo lähinnä, että hämäräkuvaus sujuisi, sillä pienemmät pixelit ovat vähemmän herkkiä valolle. Panasonicin uutuuksista ei ole kuvia vuotanut, mutta megapixeleitä pitäisi olla sielläkin ja sisäänmenot niin digi- kuin analogisellekin signaalille. Kas kummaa, DX100 tyyppimerkintä muuttuu DX2000. Toivottavasti pitävät muotoilun omaperäisenä ja yhtä käteen sopivana kuin tähänkin asti. LISÄYS 20.2. Kuten ehkä itsekin Global-linkistä luit, huhut olivat huhuja, ja nyt ollaan hyvin pettyneitä. Sony VX2000 ei sisälläkään megapixeleitä, vaan "surkeat, tavanomaiset" 3x400.000 pixeliä. Huippumallia ei enää odoteta, vaan sitä nimitetään Limbo-Y2K:ksi. ------------------------------------------------------- |
||
17.2.2000 |
Nyt seuraa puolueellista informaatiota: Digital Origin on laittanut sivuilleen varsin laajan ohjelmien vertailun "miksi Premieren käyttäjät siirtyvät EditDV:n käyttäjiksi". Jos löydät vastaavia vertailuja toisesta näkökulmasta, kerro minullekin. Pistetään nekin jakoon. Jos sinulla on Sonyn TRV900 ja ääni pätkii tai nauha ryppääntyy, syy on selvitetty kuvien kanssa Bealecornerin sivuilla. Nauharadan ohjaimien kiinnitysholkit murtuvat, tai niissä on mikroskoopilla havaittavia halkeamia, jotka riittävät aiheuttamaan ongelmia. Uusimmissa kameroissa asia pitäisi olla korjattu. |
||
16.2.2000 |
Kannettava editointi on nykyaikaa. Apple teki hiljaisen tuotejulkistuksen. Siltä oli odotettu jo muutaman viikon uutta Powerbook-sarjaa suuren rummutuksen saattelemana. Nyt uutuudet ilmestyivät eilen vaivihkaa yhtiön nettisivulle. Näissä on DV-liitäntä vakiona kun se tähän asti on ollut lisäkortilla, sekin kyllä toimivana ratkaisuna. Nyt digital-video on otettu myyntivaltiksi. FireWire-portteja on kaksi, jolloin myös kovalevyjen liitäntä mahdollistuu. Mallien Suomeen tulo on luvattu huhtikuulle. USA:ssa toimitusaika on 3 päivää. Hinnat pysyvät entisellään, mikä kyllä tarkoittaa n. parikymmentä tonnia perusmallista. Nämä ovat edelleen selvästi maailman nopeimpia kannettavia. |
||
14.2.2000
Talvi ja akut |
Talvikuvaus on kiehtovaa, ja niin suomalaista. Jos aiot ulkomaisille ystävillesi esitellä Suomea, metsään kannattaisi mennä nyt. Pakkanen ei tuhoa DV-kameraa. Eniten kärsivät akut, jotka pitäisi säilyttää lämpimänä, jossakin sisätaskussa ihon lähellä. Niitä pitää myös varata ainakin tuplamäärä mukaan. Jos akku sijaitsee kameran ulkopinnassa, se ei kauan kestä. Sisällä kameran uumenissa moottori pitää akutkin lämpimänä. Paljon kylmässä kuvaavat ovat rakennelleet akkuvöitä uumilleen vaatteiden alle ja vievät sieltä jännitteen kameralle kaapelin avulla. Toimii. LCD-monitori voi lakata toimimasta ja etsinkin saattaa reistailla oikein kovilla pakkasilla. Ilman niitäkin voi kuvata. Automaattivalotus saattaa tehdä lumesta harmaata tai liekehtivän valkoista riippuen kuvan muista sävyistä. Käsisäätö voi olla tarpeen, jos voit luottaa etsimeesi. Zebra auttaa tähän - myös pakkasessa. ------------------------------------------------------- |
||
12.2.2000 |
iMaccilla ja iMovie-ohjelmalla videota editoiville on tullut ohjelmapäivitys 1.02, joka mm korjaa liian voimakkaan sisään otetun äänen lailliselle tasolle.Ilmainen päivitys löytyy Applen sivuilta. Tässä on taas oiva paikka kerrata tosiasia: Digitaalinen ääni EI saa olla liian voimakasta, tai se menee puuroksi ja saattaa "tukkia" linjat. Mieluummin hiljaista kuin ylitasolla on asia, joka on syytä oppia vaikka kantapään kautta digitaaliseen siirryttäessä. Editoinnissa, yhdistettäessä useita äänikanavia saadaan helposti ylitasoa aikaiseksi. Joskus totuus paljastuu vasta nauhalle siirrossa. Tietokoneella videota pyöritettäessä ääni saattaa toimia, mutta nauhalle se ei mene, ei ainakaan kunnollisena. ------------------------------------------------------- |
||
10.2.2000 |
Maan kattavin digitaalivideon linkkilista on avattu. Petteri alkoi järjestellä osoitteita ja alku on nähtävissä linkkilistana. Älkää kuitenkaan arvostelko keskeneräistä sivua, vaan antakaa tekijälle hyviä vinkkejä. Kertokaa myös, miksi juuri suosittelemanne sivu pitäisi ehdottomasti liittää listaan. ------------------------------------------------------- |
||
8.2.2000 |
Sony vyöryttää uuden malliston lähiviikkoina pidettävillä kansainvälisillä messuilla. Ennakkohuhut kertovat lähes kolmestakymmenestä uudesta mallista. Pelkästään digital8 malleja on kuulemma 23. Niistä yhdessä on jopa printteri. "Vain Internet puuttuu", vitsaili Global-DV. Sony ei siis aio luopua D8 linjastaan. Huhu kertoo myös, että markkinoiden vanhin DV-kamera, jo -95 ilmestynyt kolmikennoinen VX1000 korvattaisiin nyt uudella, joka tietysti on VX2000. Siitä veikataan markkinoiden huippumallia. Pixeleitä saattaisi olla 2, jopa 3 megaa. Eiköhän tuo Vappuun mennessä selviä. ------------------------------------------------------- |
||
7.2.2000 |
Luin useita ihastuneita esittelyjä iMac DV:stä ja sen editointiohjelmasta iMovie. Jokamiehen videoleikkaus on vahvasti tulossa. Se on helppoa ja hauskaa, mikä samalla tarkoittaa myös ominaisuuksiltaan rajoitettua. Yksi yleispätevä neuvo löytyi näistäkin arvioinneista: Älä asenna kahta editointiohjelmaa samaan koneeseen! (Älä ainakaan samaan käyttöjärjestelmään). Ne muuttavat toistensa asetuksia ja vaikeuksia on luvassa. ------------------------------------------------------- |
||
5.2.2000
MIC |
Kun minulta kaikesta huolimatta edelleen intetään tietoa hyvistä mikrofoneista, joilla voisi äänittää kauempaa, kysyin asiaa ystävältäni äänisuunnittelija Sepolta, joka työkseen testaa ja hankkii mikrofoneja ammattilaisille. Hänellä oli vain yksi suosikki: Sennheiser ME66, joka paristo-osineen K6, tuulisuojineen ja pidikkeineen maksaa n. 3000:- +alv. Parempi tuulisuoja maksaa vielä lisää. Kaapelin saa itse tinata ja mahdollisesti sovittaa kameralle sopivaksi. Tämä on herkkä ja hyvin vähäkohinainen, mutta herkkä myös kaikenlaiselle runkoäänelle, joten sitä on pideltävä todella varoen. Siitä on hyviä kokemuksia myös DV-kameroiden kaverina, mutta luonnollisesti tämäkin pitkä mikki on mono, joten stereotila on äänitettävä jollakin muulla mikrofonilla, vaikkapa erilliselle nauhurille tai minidiskille. Hyvän videon tekeminen ei ole helppoa. |
||
3.2.2000
MIC
REC |
Videokuvausta aloitteleva joutuu usein tahtomattaan ääniongelmien eteen. Kun puhe ei kuulu mutta zoomausmoottori erottuu selvästi, aletaan hakea ratkaisua - ja yleensä väärästä paikasta. Useimmat ongelmat eivät ratkea ostamalla parempi mikrofoni tai kamera - vaan opettelemalla äänittämään. Minä en ole sen alan tietäjä, mutta jotakin on tarttunut vuosikymmeniä äänittäjän kanssa elintilasta taistellessa. 1) Hyvä ääni otetaan läheltä. 2) Hiljaisessa ympäristössä. Tein pienen kokeen. Kuvasin ja äänitin puhetta kameran omalla mikrofonilla reilun metrin päästä (Huom, metrin päästä), muutaman sadan markan stereomikillä eri etäisyyksiltä ja halvalla nappimikrofonilla rintapielessä. Kameran oma mikrofoni toisti äänen kaikuisena ja kohinaa oli pohjalla melkoisesti. Vaihtaessani stereo-pöytämikkiin laatu parani, mutta oleellisesti se parani, kun sijoitin mikin noin kolmenkymmenen sentin päähän puhujasta. Puolen metrin etäisyys toistui vielä kaikuisena. Tehkää tällainen koe ja havaitsette, miksi juontajat pitävät mikkiä aivan suussaan. Rintapielessä kiinni oleva pikku mikrofoni on hyvä ratkaisu puheen äänitykseen. Jotkut niistä ovat hieman "matalan tukkoisia", toiset "kihisevän kirkkaita". Omaani en kehu, mutta ääni oli selkeästi parempi kuin kameran mikrofonilla. Saman tapaisia oli kaupassa hintaan 395:-. Se ei ole iso hinta selkeästä äänestä. Lisäksi tarvitset jatkokaapelin (n 3m) ja patterin. Liikkuvaa kohdetta kuvatessa tuollainen solmiomikrofoni ei ole hyvä ratkaisu kuin langattomana. Niitäkin myydään muutamalla tuhannella (alkaen). Ammattilainen käyttää kalliiden langattomien lisäksi tai vaihtoehtona pitkää, hyvin suuntaavaa "haulikko"-mikkiä. Se vaatii kuitenkin aina äänittäjän, joka huolehtii suuntauksesta ja tarkkailee äänen tasoa. Pitkilläkin mikeillä pitäisi päästä lähelle, alle kahden metrin, jos tuloksesta haluaa käyttökelpoisen. Aina erinomainen Bealecorner esittelee lähinnä TRV900 malliin sopivia mikkejä, mutta sama pätee muihinkin kameroihin. Esimerkiksi meillä kauppiaitten suosittelema lisämikrofoni ECM-HS1 ei suinkaan vähentänyt moottoriäänien kuulumista, vaan lisäsi sitä, ellei kiinnitystä kamerasta eroteta kumipehmusteilla. Se myös kuulosti huonolta. Heidän mikkitestinsä parhaaksi osoittautui noin satasen solmiomikrofoni, vain koska se oli oikealla etäisyydellä äänilähteestä. Musiikin äänitykseen se ei tietenkään soveltunut. Paljon lisäinformaatiota äänitysasioista löytyy Equipment Emporiumista. Näitä kun lukee, tulee siihen johtopäätökseen, että on parempi pysyä erossa ammattilaismikrofoneista ja tyytyä vain DV-kameroihin niin liittimeltään kuin sähköisesti sopiviin "puoliammattilaisiin". Äänityksen laatua voi parhaiten arvostella hyvillä kuulokkeilla, mutta lopullinen esitystilanne, esim. oma TV on myös hyvä testi. - Jos sirisevä kameramoottori kiusaa sinua, mene kuvaamaan rokkikonserttiin tai Oulun huutajia. Taustahäly ei kuulu jos varsinainen ääni on riittävän voimakas. - Opiskele ja kokeile äänitystä ennen kuin lähdet tallentamaan isoisän muisteluksia menneiltä ajoilta (hyvä idea muuten ja vapaasti käytettävissä). ------------------------------------------------------- |
||
2.2.2000 |
Suomen kielelläkin sentään julkaistaan jotakin digitaalivideosta. Uusimmassa Macmaailma-lehdessä 1/2000 on perusteita selventävä artikkeli, jonka verkkoversio (ilman kuvia) löytyy täältä. Tietolähteenä on käytetty - kuinkas muuten - tätä sivustoa. ------------------------------------------------------- |
||
1.2.2000
D8 |
Kevensin taas kuukauden vaihtuessa tiedostokokoa. Vanhat löytyvät omana tiedostonaan. Digital8 kameroista valittavat niin monet, että mielestäni kuluttajaviranomaisten pitäisi puuttua asiaan. Mitä mieltä on tällaisessa "väliaikaisformaatissa" kun analogista (HI8) videota saa muutenkin tietokoneelle ja aito DV ei maksa enempää kuin D8. Kuudella tonnilla on saanut oikeita DigitaaliVideokameroita viime aikoina tarjouksina kotimaastakin. Toivottavasti joku "höynäytetty" ostaja tekee valituksen ja saa prosessin liikkeelle. Ei jatkuva surina äänessä voi olla "ominaisuus", ei ainakaan, ellei sitä ostotilanteessa sellaisena esitelty ostajalle. Tuotevirheeksi sitä pitäisi kutsua, ja se riittää kaupan purkamiseen. Jos laatu vielä muutenkin on heikompi kuin puolta halvemmassa HI8 kamerassa, homma haiskahtaa rahastukselta. Niin, on niitä surisevia moottoreita DV-kameroissakin, erityisesti pienissä. Kuunnelkaa kriittisesti ennen ostoa. Muuta neuvoa en pysty antamaan. Ottakaa omat kuulokkeet mukaan kauppaan ja kaiken varalta kasettikin, ellei heillä "satu olemaan sopivaa". |
||
|
|||
Tammikuu 2000 |
Stillikuvia videokameralla VARO vieraita nauhamerkkejä (ainakin JVC:ssä) FireWire yleiskatsaus Käytä Zebraa kirkkauden säätöön Videokurssi verkossa 2000-luku on digitaalinen (ainakin aluksi)
|
||
Joulukuu 1999 |
Pyro editointikortti, asennuskokemuksia monessakin paikassa Kameran vaikutuksesta kuvausasentoon Kuvaa onnistuneesti ilotulitus Malesian ja kaukoidän kamerakaupoista Kootut valituspuheenvuorot, mm Digital8 ääni |
||
Marraskuu |
Käytä jalustaa, tee hernepussi, Puolinopeus - ei hyvä, Hongkongin hinnat, Varo DV-kaapelia, DeFragmentoi kovalevysi, Pohjaa nauhasi, DV-myytit |
||
DVD, Asus Firewire-emolevy, Sony VAIO, iMAC DV, "kaikki yhdessä" editointiasema, Canon XM1, DV-IN PC-ohjelmalla eri kameroihin |
|||
DV-kuvakoko, Varo kosteita kelejä, Digital8 laadusta, DV - VHS vertailu, Firewire ja Ultra160 kovalevyt, Kromakey, Kuvataso ja sävyasteikko, G4 - Applen "supercomputer" ............... ja paljon muutakin |
|||
Progressive scan ja megapixelikamera Sony PC100, Ilmainen leikkausohjelma QuickTime Player, Digitaalisärö on äänelle vaarallista, Minidisk äänittäjän apuvälineeksi, Testipalkkeja ja oskilloskooppi Macille, DV-IN muunnos kameroille tehdään nykyisin tietokoneohjelmalla, IDE kovalevy riittää editointiin.
|
|||
|
|