helposti muistettava ja pysyvä bookmark:

www.iki.fi/dv/

 

 

DV-uutisarkisto 1.5 - 31.5. 2000

ikäjärjestyksessä, nuorimmat ylinnä

 

 

DV-sivuston etusivulle

Haku DV-sivuilta

email: dv@iki.fi

************************************************************
 

 

28.5.2000

 

 

Tekstitä videosi

 

Nyt kun digitaalivideoita voi kätevästi leikata kotikonstein, ne kannattaa myös varustaa teksteillä. Videon nimi, tekijät ja valmistumisvuosi on ainakin hyvä käydä ilmi, vaikka ajattelisi vain myöhempiä sukupolvia ja historiantutkijoita. Hyvin dokumentoidut videot ovat jälkipolvillekin arvokkaampia.

Tekijänoikeustiedot: ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, leikkaaja, kenen musiikki yms. olisi myös hyvä löytyä, jos vaikka kaupallista kiinnostusta syntyisi videoosi.

Tekstin pitää olla riittävän paksua. Ohuet viivat ovat hienoja tietokonemonitorissa, mutta TV:n karkeampi kuva saa ne värähtelemään ikävästi. Aivan puhtaita väripintoja ei kannata käyttää. Reunukset tai varjot auttavat.

Pidä tekstejäsi riittävän pitkään, jos olet tarkoittanut ne luettavaksi videon käydessä. Jos itse ehdit lukea ne kahteen kertaan, vieraat ehtivät kertaalleen. Voit myös vilauttaa tekstit hyvin nopeasti, jolloin historian tutkija voi lukea ne pysäytyskuvasta. Selityksiä voit lisätä myös videon perään vaikka hetken mustan jälkeen.

------------------------------------------------------

23.5.2000

 

 

 

Nauhoja voi käyttää moneen kertaan

Voiko digitaalikasetteja käyttää uudestaan laadun huonontumatta, kysyvät monet. Kun käyttökelpoisen materiaalin on editoinut ja tallettanut toiselle kasetille, voi nauhan toki käyttää uudestaan, moneenkin kertaan. Kymmenellä päällekkäin nauhoituksella en saanut mitään häiriötä aikaan, ja kerrotaan Sonyn testanneen nauhojaan jopa 3000 kertaa. Sen jälkeen testi lopetettiin turhana. Kukaan ei taatusti käytä niin moneen kertaan samaa kasettia.

Kokonaan toinen asia on nauhojen ruttaantuminen nauhoissa tai kameran koneistossa olevan lian tai mekaanisen vian vuoksi. Tätä voi sattua uusillekin nauhoille. Jos se toistuu, on kamera syytä lähettää huoltoon, ellei puhdistuskasetti auta.

Emson laajakulmalisäkkeisiin on tullut uusi malli, 0,45x 37mm kiinnityksellä. Se on erityisesti laskuvarjohyppääjien toivomuksesta kehitetty, pienempikokoinen, mutta riittävän laaja.

------------------------------------------------------

21.5.2000

Niinhän siinä kävi, kuten eilen jo vähän ounastelin, että osaksi DV-kameroilla kuvattu Lars von Trierin elokuva voitti Cannesin elokuvafestivaalin pääpalkinnon.

------------------------------------------------------

20.5.2000

 

PD150 heinäkuussa

 

 

 

 

DV:llä teatterielokuvaa

 

Sony Pro Info-lehti kertoo, että PD150 (VX2000:n rinnakkaismalli) tulee heinäkuussa Suomeen. Hinnasta ei kerrottu. Nyt rinnakkaismalleissa alkaa olla jotakin järkeä, kun DVCam-mallilla voi kuvata myös DV-muodossa. Siinä on myös hieman paremmat äänityökalut mukana.

Tähän asti puoliammattilaismalleina on myyty täysin samoja kameroita kuin kuluttajatuotteetkin, mutta niihin on lätkäisty eri mallinumero, joskus uusi pintamateriaali ja hintaa korotettu. Niitä kaupataan täysin eri organisaation kautta kuin kuluttajatuotteita, eikä molempia esitellä samoissa lehdissä.

Digitaalivideo, lähinnä digibeta ja DVCPro50 on otettu elokuvapiireissä innostuksella vastaan. Esimerkiksi Wim Wendersin parhaillaan Suomea kiertävä "Buena Vista Social Club" on kuvattu ja leikattu kokonaan videolla, vain levityskopiot ovat (vielä) 35mm filmiä. Siitä osa on kuvattu DV-kameroilla, jopa yksikennoisilla.

Cannesin festivaaleilla huomiota herättänyt Lars von Trierin elokuva Björkin musiikkiin "Dancer in the Dark" on myös videota. Sen erikoisuus on tanssikohtaus, jossa on käytetty 100 DV-kameraa yhtä aikaa, samalla kaukosäätimellä käynnistettynä. Kamerat olivat TRV900-mallia. Lisäksi ohjaaja itse juoksi Björkin kintereillä yhden pikkukameran kanssa.

Siis: käsissänne on työkalu, jolla voi tehdä elokuvaa vaikka isolle kankaalle.

------------------------------------------------------

18.5.2000

 

 

Animaatio

ja

Intervallikuvaus

Kiitos, kyllä teiltä tietoa löytyy.

Animaatiokuvaus, yleensä nimellä Frame Rec on vain muutamassa kamerassa, JVC:n DVM5 ja DVX7 malleissa sekä Sonyn VX1000 ja TRV900 sekä niiden DVCam-rinnakkaismalleissa. Sillä saa nauhalle yleensä 4-5 ruutua kerrallaan. Luonnollisesti on pidettävä asetukset kamerassa lukittuna ja kamera jalustalla kaukosäätimellä laukoen, jos haluaa siistiä animaatiota. Usein sen nopeus on vielä säädettävä editointivaiheessa. TRV900:ssa on kuulemma sellainen ikävä piirre, että sen "nukahtaessa", mennessä pois päältä, asetukset on tehtävä uudestaan.

Sonyn Digital8-kamerat voi muuttaa siten, että uusien ominaisuuksien joukkoon saa myös tämän ja intervallikuvauksen. Silloin niiden asetukset tehdään menun-avulla. Joku epäili D8-koneiston kestävyyttä tässä rääkissä kuuluvien äänien perusteella.

Jaksottaiskuvauksella (Time Lapse, Sonylla Intervalli-) nopeutetaan tapahtumia, kuten ruohon kasvamista tai varjojen pitenemistä. Samaiset Sonyn kamerat sisältävät tämänkin ominaisuuden. Muiden on tyydyttävä nopeuttamaan editointiohjelmalla, jolla saakin tasaisemman tuloksen, mutta se ei käy hyvin pitkiin tapahtumiin.

Pari seikkaa kannattaa huomioida: Sähkön riittävyys ja väritasapaino. Akut loppuvat yleensä kesken, joten sähköä pitäisi olla saatavissa. Jos valkotasapainoa ei lukitse, se voi vaihtua äkisti kesken kuvauksen. Myös tarkennus ja kirkkauden säätö voivat aiheuttaa "häiriöitä" kuvaan jos automaatti saa hoitaa ne. Useimmiten tarvittiin vielä nopeutusta editointivaiheessa, jotta tulos tyydytti. Muutaman tapauksen kuulin, jolloin runsas intervallikuvaus oli rikkonut kameran.

Tutkin VX1000:lla tekemiäni intervalleja, ja havaitsin, että toiminta ei ollut kovin täsmällistä. Kuvat olivat 4-9 ruutua pitkiä, useimmiten 7-8. Käyttöohjeen mukaan mitta olisi ollut 5. Eihän tästä muuta harmia ole, kuin että nopeus ei ole laskettu ja editoinnin automatisointi on hieman epätarkkaa.

------------------------------------------------------

14.5.2000

 

 

 

Animaatio

 

 

 

 

Time Lapse

/

Interval

Nyt tarvitsisin hieman apua.

Minulta kysytään usein (joten asian täytyy olla yleisestikin kiinnostava) kameroista, jotka soveltuvat animaation tekoon tai nopeutettujen luonnonilmiöiden (pilvet, aukeavat kukat ja perhoset yms.) kuvaukseen.

Jos tiedät kameran, jolla voi kuvata yksittäisruutuja tai muutaman freimin pätkiä, kerro minulle, niin animaattorit voivat tutkia niitä tarkemmin. Muutamissa JVC:n malleissa se on. Photo-muoto noin kuuden sekunnin kuvineen on toki lähes kaikissa DV-kameroissa. Se ei ole sama asia. Jotkut kuvaavat yksittäisruutuja muistitikulle ja tekevät niistä animaatiota, mutta ei sekään ole kätevimpiä tapoja.

Jaksottaiskuvaus, Interval tai Time Lapse avaa mahdollisuudet ilmiöiden nopeuttamiseen. Sitäkin on varsin harvoissa kameroissa, ainakin Sonyn VX1000 ja TRV900:ssa. VX1000 kutsuu sitä Intervalliksi ja se on tarkoitettu ilmeisesti hyvin hitaiden ja pitkäkestoisten tapahtumien kuvaamiseen, sillä valittavissa olevat vaihtoehdot tekevät esim. pilvistä nykiviä. Lyhin kuva on 5 freimiä ja lyhin väli 30 sekuntia, pisin 10 minuuttia.

Parhaan nopeutuksen ilman mitään renderöintiä saan Digital Originin DV-kortin mukana tulevalla MotoDV-kaappaussoftalla (n. 2800;- kortteineen, mukana Premiere Mac tai Win). Sillä voi määritellä sisään otettavasta materiaalista Time Lapse-tilassa montako ruutua otetaan ja millaisin välein. Mitään rajoituksia ei ole. Nauha ei pysähtele välillä, vaan "animaatio" syntyy nauhan käydessä. Esimerkiksi pilvistä saa hienoja suhteessa 1/5 -1/30. Kokeilu on nopeaa ja virheet helposti korjattavissa. Premieressä pitäisi olla vastaava mahdollisuus. Tunteeko kukaan tarkemmin? Entä muut editointikortit? Tässä metodissa kasetin pituus asettaa kuvattavalle ilmiölle aikarajan. Yhdistämällä intervallikuvaus ja editointi päästään lähes täydelliseen liikekontrolliin.

Piirros- tai esineanimaatiota tekeville olen ehdottanut, että he automatisoivat piirrosten kuvauksen tai esineiden liikuttelun siten, että sen voi tehdä kameran koko ajan käydessä ja ottaa sitten tasavälein, esim. 10-30sek. muutaman ruudun näytteen editointiohjelmalla. Silloin näytteen pituutta muuttamalla voidaan helposti muuttaa liikenopeutta jälkikäteen. Kuvatut kasetit voi kuvata uudestaan, kun oikea nopeus on löytynyt ja otettu talteen. Tähän voisi myös käyttää Photo-muotoa kaukolaukaisimella otettuna, jolloin editoinnissa voidaan automaattisesti poistaa turha materiaali. Tärkeintä on tasavälisyys, jotta homman voi automatisoida ja kokeilla eri variaatioita.

------------------------------------------------------

10.5.2000

Ne ovat tulleet. Aprillipäivänä esittelemäni ultra-laajakulmalisäkkeet ovat jo Tampereella ja lähi päivinä ne lähtevät tilaajilleen. Jos olet kiinnostunut, tarkista uutispalsta 1.4. -29.3. Sieltä löytyvät myös tilausohjeet.

Jos luontokuvaus (videolla) ja/tai -äänitys kiinnostavat, viikonloppukurssilla kesäkuun alussa on vielä tilaa.

------------------------------------------------------

6.5.2000

Englantilainen Colin Luke kävi luennoimassa DV-videon käytöstä TV-tuotannossa, lähinnä dokumenteissa. Hänestä mitään muuta kuin kevyttä DV-kalustoa ei tarvita. Sillä selviää kaikesta. Colin on ohjannut ja tuottanut suuria dokumenttisarjoja mm BBC:lle ja on niitä nähty Suomessakin.

Hän valikoi kuvaajat, joiden pitää samalla olla ohjaaja ja äänittäjä ja kuvattavan luottohenkilö, hyvin tarkkaan. Jos koetehtävä ei häntä miellytä, yhteistyö loppuu lyhyeen. Colin uskoo alle 35-vuotiaisiin, mutta tekee poikkeuksia. Kuvien on oltava sävykkäitä, teräviä, vakaita; äänien selkeitä. Heidän kalustossaan on langaton mikrofoni kuvattavan rintapielessä ja laadukas Sennheiser suuntamikrofoni kameran päällä. Kameroina käytetään eri merkkisiä 3-kennoisia. Colin arvostaa kuvaajia, jotka tekevät kuvan ja äänen säädöt manuaalisesti ja käyttävät jalustaa, mutta pystyvät tarvittaessa myös liikkumaan kameran kanssa.

Tärkeintä on kuitenkin aihe, sen ehdoilla kaikki tapahtuu. Sisältö on tärkein. Pixelit ja juovat unohtuvat, jos sisältö on kiinnostavaa. Tässäkin hän odottaa ideoiden tulevan kuvaajilta.

Jos tunnet polttavaa halua ryhtyä hommiin ja mielessäsi on kiinnostavia aiheita ja ihmisiä, ala harjoittelemaan. Maailma saattaa odottaa juuri sinun omaperäistä panostasi.

------------------------------------------------------

4.5.2000

 

GSM

pörisee videollasi?

Matkapuhelinten, erityisesti GSM-tyyppisten käyttö on kielletty aivan aiheellisesti monissa paikoissa, myös TV-studioissa ja nauhoittimien läheisyydessä. Niiden lähettämät signaalit aiheuttavat korvin kuultavia ja silmin nähtäviä häiriöitä, myöskin silloin kun niillä ei soiteta. Selvimmin häiriö ilmenee kun puhelimeen kytkee virran.

Nyt niistä on tullut aikamoinen ongelma DV-kameroiden kanssa kun käytetään lisämikrofoneja. Kameran kyljessä on miniplugi, johon tulee aina "suojaamaton linja". Mitä pidempi tällainen linja on, sitä suurempi on häiriöiden todennäköisyys. Tästä syystä ammattilaiset käyttävät suojattuja XLR-liittimin varustettuja kaapeleita. Sekin ääni on kuitenkin lopulta vietävä suojaamattomana kameraan, mutta mahdollisimman lyhyellä kaapelilla. Häiriöitä esiintyy sekä langattomissa että tavallisissa lisämikrofoneissa.

Ohut välikaapeli voi ottaa häiriöitä myös kameran virtalähteestä, radiolaitteista, loisteputkista yms. Siksi sama systeemi, joka eilen toimi loistavasti saattaakin tänään pöristä oudosti.

------------------------------------------------------

01.05.2000

 

iMovie,

ilmaista editointia

 

 

Digitaalivideon yksinkertainen editointiohjelma näkyy jo kuuluvan "jokamiehen oikeuksiin". Nyt Apple on ilmoittanut tähän asti vain iMac-koneiden mukana jaetun iMovie-ohjelman vapauttamisesta verkkolevitykseen.

Se vaatii uuden sarjan Macintoshin, jossa FireWire-liitännät ovat emolevyllä. Korttien kanssa valmistaja ei lupaa sen toimivan.

Imuroinnin koko on 20Mt, mutta paketin saa myös postissa CD:llä.

------------------------------------------------------

 

Vanhat uutiset, sisällysluettelo

------------------

 

   
Huhtikuu 2000

Vappukuvausvihjeitä

USB / FireWire

Ilmainen editointiohjelma

Varokaa vieraita nauhoja

3 kameraa vertailussa, JVC DV500, Canon XM1 ja Panasonic EZ30

Maaliskuu 2000

Kerro lyhyesti

DVCAM PD150 on VX2000-mallin rinnakkaismalli

Laajakulmalisäkkeistä paljon juttua

 

Helmikuu 2000

Talvikuvaus

Vuoden 2000 kameramallisto paljastuu vähitellen

Kannettava editointiasema

Talvi ja akut

Äänittämisestä useita vinkkejä

 

Tammikuu 2000

Stillikuvia videokameralla

VARO vieraita nauhamerkkejä (ainakin JVC:ssä)

FireWire yleiskatsaus

Käytä Zebraa kirkkauden säätöön

Videokurssi verkossa

2000-luku on digitaalinen (ainakin aluksi)

 

Joulukuu 1999

Pyro editointikortti, asennuskokemuksia monessakin paikassa

Ääniongelmista

Kameran vaikutuksesta kuvausasentoon

Kuvaa onnistuneesti ilotulitus

Malesian ja kaukoidän kamerakaupoista

Kootut valituspuheenvuorot, mm Digital8 ääni

 

Marraskuu

Käytä jalustaa, tee hernepussi, Puolinopeus - ei hyvä, Hongkongin hinnat, Varo DV-kaapelia, DeFragmentoi kovalevysi, Pohjaa nauhasi, DV-myytit

Lokakuu

DVD, Asus Firewire-emolevy, Sony VAIO, iMAC DV, "kaikki yhdessä" editointiasema, Canon XM1, DV-IN PC-ohjelmalla eri kameroihin

Syyskuu

DV-kuvakoko, Varo kosteita kelejä, Digital8 laadusta, DV - VHS vertailu, Firewire ja Ultra160 kovalevyt, Kromakey, Kuvataso ja sävyasteikko, G4 - Applen "supercomputer"

............... ja paljon muutakin

Elokuu

Progressive scan ja megapixelikamera Sony PC100, Ilmainen leikkausohjelma QuickTime Player, Digitaalisärö on äänelle vaarallista,

Minidisk äänittäjän apuvälineeksi, Testipalkkeja ja oskilloskooppi Macille,

DV-IN muunnos kameroille tehdään nykyisin tietokoneohjelmalla,

IDE kovalevy riittää editointiin.

 

 

 

 

| email: kunto@iki.fi | etusivu | DV-uutiset | DV-sivusto|

 

 

D