....

DV-uutisarkisto kevät 2002

ikäjärjestyksessä, nuorimmat ylinnä

 

 

 

DV-sivusto

DV-keskustelu

digivideo.fi etusivu

Vanhat "uutiset"

© kunto hirvikoski

 
     

20.4.2002

 

 

 

American

Cinematographer,

april 2002

Nyt taisi tulla asiaa kirjakauppaan tai hyvään kirjastoon, jos DV-kameran käyttö vakavaan työskentelyyn kiinnostaa sinua. Uusi American Cinematographer, april 2002, Amerikan elokuvaajien yhdistyksen ammattijulkaisu on käsitellyt laajasti DV:n käyttöä elokuvassa.

Lähes puolet jutuista liittyy siihen ja toinen puolikin on digivideoasiaa, HD, 24p, CineAlta yms. videoformaattien käyttöä elokuvanteossa. Eipä tainnut olla kuin 1 artikkeli pelkästään filmille kuvaamisesta, vaikka se tietysti on vertailukohtana taustalla kaikissa jutuissa.

Vertailuja ja mielipiteitä on eri maista, eri kuvaajilta ja ohjaajilta ja monet ovat päätyneet käyttämään samassa leffassa sekä 35mm filmiä, HD-videota ja DV:tä. DV selviää lähikuvista, pienissä tiloissa kuvaamisesta ja liikettä sisältävistä (käsivara, stedicam) otoksista. Terävyys ei ole yhtä hyvä, sävyjä on vähemmän ja raetta enemmän, mutta määrättyihin otoksiin se on juuri oikea formaatti, totesi eräs kuvaaja.

Mielenkiintoinen on myös kriitikon näkemys Sundance-festivaalilta, jossa digivideolle tehdyt elokuvat taisivat voittaa kaikki sarjat tänä vuonna. "Tämä tietää ennen pitkää selluloidifilmin joutumista samaan roskikseen vinyyliäänilevyjen kanssa" totesi Todd MacCarthy.

Jatkossa hän kuitenkin runttaa videolle tehdyt elokuvat: värit heittelevät, taustat palavat puhki sävyttömiksi, yökuvat ovat mustaa mössöä eikä naisnäyttelijälle tehdä valaistuksella ja suodatuksella lisää glamouria. Tämä koski erästä voittajaelokuvaa. Seuraavassa kappaleessa hän lisää: "Ollakseni reilu, oli siellä paljon pahempiakin videolle kuvattuja tekeleitä".

Vain yksi digivideotuote saa armon Toddin silmissä. Sen on tehnyt lehteä julkaisevan yhdistyksen jäsen, joka on ennenkin samoilla festivaaleilla palkittu - filmille tehdyillä töillään. Tämä leffa oli kuvattu 16:9 tavallisella DV-kameralla (PD150) PAL-muodossa.

Canonin XL1:n omistajille on erikoisherkkuja: perusteellinen juttu lisävälineistä ja objektiivitesti. Niissä on eroa. Steven Söderberg on kuvannut elokuvansa "Full Frontal" lähes kokonaan XL1S:llä. Hän halusi tehdä siitä filmistä erottuvan ja kuvasi sen interlaced PAL-muodossa. Hän myös käytti sähköisiä vahvistuksia vähintään +6dB saadakseen aikaan haluamansa "video-lookin".

Sillä lailla.

 
10.4.2002

Tänään se putkahti.

Samalle paikalle, missä tämä Digivideoyhdistys perustettiin viime kesäkuussa, nousivat nyt kevään ensimmäiset keltaiset krookukset.

Tänään se putkahti.

Postilaatikkoon tupsahti viimein yhdistyksen hyväksymisilmoitus Patentti- ja rekisterihallituksesta. Digivideoyhdistys ry on nyt virallinen ja voi ryhtyä toimiin täydellä teholla, minkä se kyllä on tehnyt tähänkin asti ilman rekisteröintiä. 17.6.01 lähetetty hakemus oli hyväksytty 5.4.02.

 
21.3.2002

Tämä menee henkillökohtaiseksi, mutta menkööt tämän kerran. Tuore isoisä ylpeänä esittää: Mietteliäs Pikku Mies, pojanpoikani, tässä 12 tunnin ikäisenä.

Digikuva, myös digivideo on nopea tapa välittää tietoa perhetapahtumista kauempana asuvillekin. Tämä kuva on videolta poimittu ja laatu riittää nettilevitykseen. Videossa on se mainio ominaisuus, että ilmeistä ja eleistä pääsee valikoimaan ruutu kerrallaan. Hymykuviakin jo löytyi tuon ikäiseltä, kun tarkkaan etsi. Perinteisellä kameralla räpsäisten ne olisi kyllä menneet ohi. Ja salamavaloakin olisi tarvittu tuossa hämäryydessä.

 
15.3.02

Suuressa maassa taitaa olla suuret ongelmatkin. Amerikkalaisella Final Cut Pro-keskustelupalstalla eräs kaveri kyseli, miksi hän on alkanut saada Frame-Droppeja siirtäessään videotaan nauhalle. Hänellä oli vain 6 kpl 70 Gigan Firewirelevyä + 2x135-gigainen raid.

Tähän Applen edustaja vastasi ihmetellen, että hän on kuullut vain 3:n levyn onnistuneesta ketjuttamisesta FireWirellä. Välittömästi löytyi toinen kaveri, jolla jo oli 5 levyä ketjussa, eikä ongelmia.

Tuon ensimmäisen levyarsenaali oli siis noin 53 tuntia DV-tasoista videota. Vielä löytyi editoija, jolla oli materiaalia 110 tuntia yhteen puolen tunnin dokumenttiin. Hän kyllä oli ottanut osan siitä matalammalla resoluutiolla sisään editoitavaksi, mutta kaikki oli samaan aikaan saatavissa tavallisella Macilla.

Se FrameDroppien syy taisi lopulta olla varsin tyypillinen. Kaveri oli lähettänyt ääniraidat muualle muokattavaksi ja sai valmiin äänen Zipillä, jonka nopeus ei oikein riittänyt tuossa yhdistelmässä. Oli näet unohtanut siirtää äänen kovalevyilleen. Ehkä siellä ei ollut tilaa.

 

6.3.02

 

 

Staattinen sähkö kaapelissa saattaa vahingoittaa tietokonettasi!

Luin netistä juttuja, että tietokoneista on mennyt FireWire-portteja käyttökelvottomiksi ilmeisesti staattisen sähkön seurauksena.

Kaikki kaapelit eivät ole hyvin eristettyjä vaikka niiden pitäisi. Kaapelin ulkokuori voi myös olla sähköä tuottavaa materiaalia. Joissakin tapauksissa pitkähkön kaapeli kanssa on kontattu kokolattiamatolla koneen taakse ja seurauksena on ollut koneen FW-piirin palaminen.

Epäillään myös tapauksia, joissa kamera on laitettu sähköihin juuri ohjelman käynnistyessä. Tämä viittaisi siihen, että jossakin kytkennän alkuvaiheessa on vaaran paikka olemassa.

Enemmän varoisin kuitenkin kytkemästä kameraa eri maadoittamattomaan sähköpistokkeeseen varsinkin, jos siinä on kiinni videonauhuri, joka vielä on eri pistokkeesta. Silloin näiden pistorasioiden välillä voi olla suurikin jännite-ero ja se voi purkautua kytkettäessä. Parasta on pitää kaikki laitteet samassa maadoitetussa jatkojohdossa.

Kun varoittelun linjalle on lähdetty, muistutan vanhasta jutusta, että kameraan voi tunkea FW-kaapelin myös väärin päin. Silloin edessä on melko kallis remontti, sillä yleensä hommassa murtuu kameran puoleinen liitin. Myös kaapelista reippaasti sivulle nykäisemällä voi saada liittimen murtumaan.

Yleisesti ottaen FireWire on sangen luotettava ja huoleton tiedonsiirtotapa, mutta mitä tahansa sekään ei kestä.

 
     
 

 

 

Vanhojen uutisten sisällysluettelo löytyy täältä

 
Tammi- helmikuu 2002

Tytöille kamera käteen

Editointityylejä

 
Joulukuu 2001 Päät tukossa juttu jatkuu...  
Marraskuu 2001 Päät tukossa - mitä nauhatehtailijat sanovat?  
Lokakuu 2001

Dokumentteja nykyajasta; jonkun nekin on tehtävä

Laadukas hidastus tehdään tasaluvuin

DVD-kamera ihmeteltävänä

 
Syyskuu 2001

Päät tukossa, puhdistusta kaivataan

Tasku-kovalevy FireWireen

Näiden uutisten 4-vuotispäivä

 
Elokuu 2001

Hämmentäviä uusia kameramalleja: MV, 1/4 tuuman kenno ja muita kummallisuuksia

Lacie FireWire-kovalevy käyttötestissä

Pieniä UV-suotimia saatavissa vihdoinkin

 
Heinäkuu 2001 Canon XL1s julkistettiin  
Kesäkuu 2001

digivideo.org starttasi

CNN siirtyy uutishankinnassaan osaksi DV-formaattiin ja Powerbookilla editointiin.

 
Toukokuu 2001

Sisältöä mm. Rakenna sadesuoja kamerallesi,

iBook uusiutui,

Säilyykö CD-R?

 
Huhtikuu 2001

mm. Varokaa Litium-akkuja

Vappuvihjeitä ja aprillijuttuja

 
Maaliskuu 2001

iMovien lisäohjeita

Mikro- ja makrolisäkkeitä videokameroihin lähikuvausta varten

Telejatkeitakin on saatavissa

 

 

Helmikuu 2001

Aiheita mm.

 

iMoviesta useita juttuja, iMac FlowerPower

Kuvausvinkkejä, trikkien tekoa ym ym.

 

 

Tammikuu 2001

Aiheita mm.

Valota talvikuvat oikein

Kokemuksia FireWire kovalevystä

Ilmaiset editointiohjelmat

Löysää puhetta DV-koodekeista

Applen uusi kannettava on laajakuvainen ja editointivalmis

Juttu valkobalanssista

 

Joulukuu 2000

Marraskuu 2000

Sitä vanhemmat

 

 

 

 

 

|email: kunto@iki.fi

| etusivu | DV-uutiset | DV-sivusto|